Saturday, June 30, 2007

Live free or Die Hard


Die Hard 4.0

Jajemen, det var en värdig uppföljare!

Oh ja, det var var en bra film, fanns ingen anledning till oro :P

Men innan filmen får jag berätta om allt bisarrt som hann hända på kort tid innan filmen faktiskt startade...

Känns ibland som om Malmö samlar all underhållning och släpper den lös i ett kompakt paket när jag och Greta tar oss ut.
Igår var naturligtvis inte ett undantag ;)

Bestämde ett ställe vi skulle mötas på, för att sedan cykla ner till stan. När jag kom på cykelstigen såg jag en polisvan komma med blåljus på. Och där stod Greta.

Hann cykla några meter tills vi såg att där var ett "gripande" på G. Utanför 2 krogar stod en man, helt vanligt och avslappnat i regnet i endast t-shirt. Inga skor och inga byxor.

Efter detta skulle vi köpa godis.
När det var gjort kunde jag inte hitta cykelnyckeln... Letade och letade i väskan och drog slutsatsen att den nyckeln är så liten att den ska aldrig mer ligga i väskan, haha....
Nyckeln hittades sedan i cykellåset.
Nakenmannen hade blockerat mig, jag var för upproad för att tänka, så den var glömd där:P

Vidare till Burger King.
På Burger King hade nog Malmö samlat alla sina "Ugggghare". Troligvis skulle de med se Die Hard.
Deras samtalsämnen, stil etc gjorde att vi knappt kunde äta. Vi höll på att bryta samman.
En av dem kastade 1 hamburgare i "gången". 3 av dem övade sugövningar på ett sugrör, och så fortsatte det....

Tog oss till Royal...
Konstaterade att detta var första gången i filmhistorien där ej var kö till damernas toalett, haha

Sedan begav vi oss ut för att köpa dricka....

Jag såg ett privatbord uppdukat framför Royal. Kakor och kaffe serverades. Fanns ingen "skylt" med vilket budskap detta hade, om dem sålde nått eller ej.
Folk gick inte fram och tittade.
Men jag var tvungen.
Det första jag såg var en "Jesus bok" och jag utropade lite kanske för högt "Jeeeeeeesus"...Alla böckerna var om detta.
Varför valde dem att Fredag kväll stå framför Royal och Die hard publiken och sprida Jesus budskap? Tror inte någon brydde sig, haha

Filmen skulle starta...
Bra platser hade vi. Med ett undantag.
Jag hade en fet man bredvid mig som luktade nån form av gammal rutten ost. Vet ej vilken maträtt detta skulle kunna vara... Men det kom emot mig i små pustar då och då, haha

Filmen startade... Ingen inlevelse i publiken... Var humor i denna filmen.... Jag och Greta var ej högljudda... Men vi skrattade och kommenterade lite. detta var trots allt en klassisker...

"Fetgubben" klarade ej detta.. "Tyyyyyyyysta ner er" eller nått sa han. Tysta blev vi, inte så svårt, var inte högljudda innan heller...

Tyvärr kunde jag ej sluta skratta vid roliga scener. Men skrattade utan ljud... Vilket kanske gjorde att sätet rörde på sig.... Då satte sig gubben och hoppade... var relativt sanslöst...
Sen fick han ej tyst på paret bredvid honom... Dem pratade så jag hörde det själv... Och där satt vi tysta som ljus...

Vet att man ska respektera varandra på bio. Men det får vara ömsesidigt... Och vill man ha extrem tysthet får man se en film hemma. På bio går ej godispåseljud, popcornljud, skratt etc att undvika...
Och på Royal är man känslig om man reagerar. Ljudnivån är så hög att sätena vibrerar. Så att höra sånna saker är ju lite petig, haha... ja, ja... Fetmannen kommer minnas.
Första agressiva personen jag stött på på bio!:P

Filmen... Ja, jag ska ju inte avslöja saker...
Men den höll klass... Action från början till slut.
Ingen hade snålat med effekterna.
Där var humor så det räckte och blev över (positivt menat)
Himla bra genomtänkt....

Med en film som denna kunde det lätt blivit en Die Hard 5... Men jag vill det ej!
Jag vill att filmen slutar på top. En 5a är för mkt, och det blir fritt framfall....

1 comment:

Anonymous said...

hehe...ja, det var en humorkväll som vanligt ;) började med polis som vanligt. var vi än är dyker de alltid upp. Nakenman, burger King med ughmän och sedan die hard med ett svin bredvid dig jaa, det var en kväll det hahaha.

/Greta