Thursday, June 28, 2007

2 kvällar, 4 filmer

Har känt ett behov av att se film dessa 2 senaste kvällarna.
Så det blev 2 filmer per kväll :P

Problemet har varit utbudet.
Har inte hittat filmer jag kunnat övertyga mig med "Den vill jag se"
Säger inte att tiden varit förlorad, eller att allt varit dåligt heller.

Här kommer naturligtvis min analys ;)

Top 4:
1. Shooter
2. Music and lyrics
3. The contract
4. Next

shooter
"Shooter" Var en trevlig liten actionfilm.

Jag kände på mig att detta skulle vara en bra film.
Kände dock lite oro över valet av skådespelare.
Men Mark Wahlberg hade det rätta ansiktet för rollen. Ett ansikte som var stenkallt... Känner man mig fattar man vad jag menar :P

Filmen hade det mesta jag önskar i en actionfilm och lite därtill faktiskt...
-En film som ej gick att förutspå slutet på. Det är ovant i actionfilmer... (nä, jag har ej läst boken)
-Menlöst dödande i mängd... Detta ska ej misstolkas, men i en film som denna var det lika bra att ta i.
-Fina och "stora" effekter

Det som kunde gjort detta till en nästan fullpoängare (i action genren) hade varit om Jerry Bruckheimer varit inblandad någonstans i produktionen.
Det jag saknade (och som kändes tydligt) var den pampiga musiken.
I en Bruckheimer film höjer musiken alltid en action scen till max. Bygger upp och förstärker. Hade detta gjorts rätt här kunde det blivit en fullpott...
Jag kan leva med att handlingen ej hade ett djup *asg*

"Next"
Detta var den största besvikelsen av alla filmerna!

En film med Nicholas Cage. Såg helt ok ut när jag såg trailern. Även detta en actionfilm.
Men denna blev lite pinsam.
Kan se framför mig Van Dame eller liknande spela in denna film, men ej så kallade stjärnor.

Den första halvtimmen drog jag slutsatsen att filmen saknade budget.
Effekterna var så pinsamt dåliga att det var sanslöst!

Mot slutet insåg jag att troligtvis hade pengarna sparats in tills dess...
Filmen blev ganska bra, effekterna blev bättre.

Och även denna film hade en handling jag ej kunde förutspå...

Men det räckte ej till att rädda en hel film :P

No comments: