Friday, June 1, 2007

Börjar om från början

*mooohaaaaaa* Nu skrattar jag igen, detta är ju sorgligt sanslöst…

Min nyfikenhet tog över inatt.
Det vill säga. Jag konstaterade att det headsetet jag köpte måste för sjutton fungera.
Bröt förpackningen och kopplade in.
Fint ljud måste jag säga :)
Fungerade tyvärr inte

Dock kändes detta som en inställningssak… Jag är nu inte direkt kunnig på det här området. Men baserade min lilla slutsats på följande 3 observationer:

1. Köpte ett headset för ett tag sedan. Fungerade ej att prata i. Datorn eller program kunde ej hitta mick… Jag brydde mig inte. Tänkte att det var en för billig variant helt enkelt. Köpte nått “skit” bara för att testa…

2. Står “skype“ på min cam och där är mic. Så jag testade att använda cammen som mic genom skype när jag spelade. Fungerade fint. Lite rörigt att höra. Men det förklarades ju i att detta ej skulle användas riktigt såhär.

3. Testade det nya headsetet inatt. Fungerade inte heller. Headsetet och cammen är av samma tillverkare. Så det kan inte vara att datorn ej accepterar det “märket

Skillnaden i de olika hopkopplingarna är att cammen kopplas in via usb ingång. Headsetet via (vet inte vad det heter) men en sladd i hörluringången och en i micingången…

Tänkte att då kanske helt enkelt inte de ingångarna fungerar.
Konstigt i och för sig att jag kan lyssna i hörlurarna.

Men men… Ringde mitt kära support. Dem är bra, så här får läsas in lite att jag har sarkastisk humor.
Känns som jag pratat med support i ett halvår… Hemtrevligt:P

Vi testade alla inställningar jag testat inatt. Med samma slutsats tyvärr.

Sen när vi installerade en sak. Så sa jag att jag hade en fråga till. Men att det hade inte med detta att göra, så jag kanske skulle ta den frågan vid annat tillfälle. Men hon sa att det var lika bra att vi kollade på det med….

Problemet är att datorn verkar “glömma” grafiken. Det var det bästa sättet jag kunde beskriva det på (kan inte termerna)… Att grafiken blir dålig. Och att jag ofta får installera om drivrutinerna. Hade jag orkat hade jag nog behövt göra detta varannan dag. Men det är jag för lat för.

Då kom slutsatsen jag inte ville höra. Vi ska formatera om igen. Hon sa att det är svårt att hitta felet, att det nog är nått litet som stör nånstans. Jag skulle göra backup. Detta kunde jag ej göra just då, sa att det tar lite tid. Så jag blir uppringd om några dagar igen…

Greta eller VV, jag kommer och dumpar av lite i en av era datorer i helgen om det går bra:P
Sen får jag plats med det andra på den externahårddisken, men som det ser ut nu går det inte...

Det fantastiska är att nu ska jag göra detta själv. Jag ska inte underskatta mig, jag fixar det. Men det såg svårt ut.

Tog lite tid med. Göra detta via tele. Blir ju gulligt. Får bli ringa tillbaka många gånger system. För vi kan inte sitta i luren i de timmar detta tar, haha

Lite komik i detta, jag måste alltid ha komik ;)…

Nu gör jag min examenIQue“, nu ska vi se om jag fixar en formatering ensam :)

2 comments:

Fredrik said...

Tjo,

några tips från en tekniker :p

"Formatera datorn" är ett standardsvar som de alltid ger när det är helt omöjligt att lista ut vad problemet är på distans.

För mig låter det onödigt att formatera datorn, det låter som du har problem med drivrutiner eller inställningar någonstans.

En sak som du bör göra nästa gång du ringer support och innan du sätter igång formateringen är att säga exakt vilken dator du har till teknikern på telefonen.

Säg också att den förra teknikern som var där och formaterade behövde koppla ur minneskortläsaren för att systemdisken skulle få C: labeln, i värsta fall hamnar systemdisken på H: (som det gjorde när jag formaterade första gången)

Det är väldigt ovanligt att man behöver koppla ur sånt, men se till att teknikern på telefon vet om det så han kan guida dig igenom om det behövs göras något annat än en helt vanlig formatering.

Alltså:
Säg till teknikern på telefon innan du formaterar: "Jag har minneskortläsare i datorn. Den förra teknikern behövde koppla ur dem för att systemdisken inte skulle hamna på H:"

Johanna said...

Hejsan Svejsan :)

Jag har funderat mycket på detta under dagen om jag ska vara ärlig.

Det slog mig också efter nån timme att "Minneskortläsaren" ställde till det. Och att du fick koppla ur det eller nått sånt för att Systemdisken skulle hamna på C...

Detta är ju då något jag inte kan fixa själv.
Tänkte att jag ringer dem på Måndag.
Trist att sitta och vänta och vara beredd att släppa allt jag håller på med och formatera om när som.

Ska berätta det du skrev. Och jag ska fråga om det verkligen behöver formateras om. För jag tycker själv det låter lite extremt...

Vilken typ av dator det är brukar jag lite naivt utgå från att dem vet. När jag kontaktar dem och uppger service taggen så läser de upp hela min livshistoria så fint för mig. Jag skrattar lika mkt varje gång dem ska läsa upp min e-mail:P

Sen startar inte jag nån formatering innan den teknikern som tänkte guida detta lovar att han/hon kan avsluta detta. För jag må kunna klicka runt och greja med saker själv.
Men här är det ju viktigt att det inte blir fel, då får jag börja om ytterligare en gång...

Och av vad jag såg. Så såg det svårt ut!
Ja, det kommer bli ett litet äventyr:P

Lite komiskt att du själv sa "formatera om datorn är ett standardsvar"
Det var det enda svaret/lösningen jag fick, och det kom efter några minuter ;P

//Johanna