Monday, June 18, 2007

Dammsug datorn...

*gaaaaaaah* vilket samtal… Jag hann ju bli helt förbannad och förvirrad…

Ja, jag har ringt Dell idag, haha

Jag ringde vid typ 13. Tänkte mest lägga fram mina åsikter om eventuell omformatering av datorn.
Och fråga varför de ej hört av sig som de sa att de skulle.
Tack vare Bloggen kunde jag för en gång skull säga vilket datum jag ringt. (Det brukar jag aldrig minnas.)
1 Juni var det. Så det har gått mer än “1 par dagar”

Teknikern jag fick prata med hittade till att börja med ingen anteckning att jag ringt. Det vill säga jag kunde väntat i en oändlighet.
Jag sa inget, men det gjorde mig förbannad. *ta i trä* har aldrig hänt där innan, de brukar vara duktiga på att höra av sig.

Men sen startade det! Jag hade inte tid och lust för ett timmars samtal men det blev det naturligtvis.

Fick börja med en genomgång av historien, känns som gång 100.

Tyvärr fick jag höra många idioti saker i början. Finns så många anledningar till att inte göra något.

Första var att naturligtvis var det fel på båda mina “mickar-headset”…
Sen var det fel på portarna fram på datorn…
Trots att USB portarna fungerar. Blev lite svårare när portarna på baksidan inte heller fungerade…

Sen att formatera gick snabbt.
Var inga problem, dem guidade detta på tele flera gånger om dagen (doooooh det fattar väl jag också). Disken skulle ej hamna fel. Ja, ja, tänkte jag. Slog dövörat till, för formatera var jag inte beredd på just då i vilket fall som helst.

Problemen vi skulle ta tag i var “ljud och grafik”.
Ta reda på varför datorn blir seg och kraschar.

Detta skulle jag lösa genom att dammsuga fläktarna.
Kan jag göra om någon månad. Men så in i hoppsan dammiga kan dem ej ha hunnit bli. Jag har aldrig dammsugit datorfläktar innan och de datorerna har jag ju haft i år.

Då han inte hittade logik i “mick problemet” kopplade han bort mig många gånger.
En gång gick det “snett” och jag trodde han hade “flippat” ut på mig. Och jag blev uppriktigt vansinnig.

Helt plötsligt satt han och sa (dialekterna/rösterna var så lika) att han skulle skicka hem CD skivorna. Att detta ej gick under garantin. Att installera Windows var det enda man kunde göra. Att detta kunde vara ett virus…

Och jag satt och sa “hallå” vad är detta? Och han bara vi ska ju lösa detta…Och jag påpekade att detta går visst under garantin, men nej nej.
Och jag sa att det behöver ej skickas några skivor för jag har redan fått de skivorna hemskickade. Vilket han ej förstod…. Sen satt han och pratade utan att svara alls… och jag satt och skrek “hallå

Sen helt plötsligt sa han “ nu är jag tillbaka”… Och jag bara “men du har ju suttit och pratat hela tiden”…och han “nä, vem har du pratat med”.
Fick jag gå igenom hela DEN situationen också. Han fick gå och reda ut det. Sen kom han tillbaka och sa att det blivit fel.

Ah fan! ;)

Efter lite ominstallationer och inställningar fick vi micken att fungera *tror och hoppas jag*

Sen var det grafiken.

Han frågade vilket spel “Wow” var det då ja.
Det spelade han med, ofc.

Började prata om bilder per sekund. Jag sa att det kan jag faktiskt inte i huvudet. Men att om jag startade spelet kunde jag kolla…
Nä då behöver du add on”…
Men nä, det behövs inte. Sen spelet uppdaterades kan man se det vid internethastigheten. (men detta tog nog lite ego)

Läste upp siffrorna. Han konstaterade att det var 3ggr snabbare än hans, så det kunde absolut ej vara problemet.

Sa jag ju!… Men, men… Det krävs tydligen mkt för att någon ska tro på en!

Vad detta berodde på kunde han ej begripa.

Min lösning att ladda hem drivrutinerna lite då och då var tydligen ej det bästa. Nya drivrutiner var tydligen inte bra.
Logiken…

Formatera om datorn var bra.
Windows la in mycket skit.
Jag frågade hur ofta det skulle göras… 1-2ggr om året….
Sa att detta är ju gjort för kanske 2 månader sedan.
Ja, då sa han att då var det inte dags….

Ändrade någon inställning på skärmupplösningen… Men jag tror ej det är hela orsaken.

Han rekommenderade Dammsugande av datorn igen… Jag nästan garvade… Jag fattar att det är en bra sak, men det lät ju roligt.

Och ny skärm. Och ja, ny skärm har jag haft planer på länge. Men sa att jag har ej kännt motivation så länge allt strular.

Sen sa jag att jag ville att han skulle skriva att jag ringt 1juni och att jag aldrig blev uppringd. Att jag tycker att det kan faktiskt uppmärksammas.

Det hade han tydligen redan skrivit och gått och sagt till sin Mentor.
Lät sött och då fick jag lite dåligt samvete. Drabbades nybörjaren av mig.

Hur som. Han sa att han uppskattade att jag hållt mitt lugn och skrattat mig genom samtalet, att dem är vana vid kunder som skriker (kan jag förstå)….
Och visst, är inte hans fel att allt gick fel. Och vad hjälper det att man blir så arg. Så självklart blev jag inte det… (så det hördes)

Mer än på den där killen som var dryg. Trodde ju det var samma person som gjorde en total helomvändning…

Så av denna långa novell kan vi nu konstatera att samtalet till Dell är avklarat.
Hitills ingen omformatering.

Men heller inte löst så jag känner det stabilt… Så jag behåller mina saker “backupade” ett tag till. Men hoppas verkligen jag slipper support ett tag nu.

För som jag sa till honom “inget personligt, men jag tycker det är tråkigt att lägga ner upprepande timmar på att prata med er

Det var 2h i mitt lilla liv :)

3 comments:

Ann-Christin said...

help! Kom hit i stället och damsug datorn! Min har klarat sig i flera år utan dammsugning, bara tangentbordet som måste rensas på skorpsmulor då och då. Skulle en dator behöva speciell rengöring då och då? Då skulle alla mina datorer varit döda för länge sedan, har inte ens vågat ta isär dem, när de kasserats! Lycka till och du! det finns dammsugare att koppla till en USB-port, hahahahaha

Ann-Christin said...

Ursäkta stavfelet, kunde inte editera!

Johanna said...

HAHA

Den dammsugaren du har i USB porten är till den bärbara..... men iofs det kanske går, haha :P

Jag vet man ska rengöra fläktar... Men aldrig gjort det...så Har svårt att tänka mig att det redan kan vara kris! :P

Jo, jag löser ju detta... Har redan kommit en bit på vägen... Ironi när jag som inte kan data får uppleva att det lilla jag kan är vad den kan i andra änden av linan med:P

Stavfel bryr jag mig inte om:P