Wednesday, September 19, 2007

Trött

Idag är jag tööööööött.....oh so tired....

Blev inga samtal angående datorn idag, orkade inte.
Jag glömde till och med att jag hade tvättstugan idag. Får se om jag kan fixa en ny tid relativt snabbt. Folket i detta huset är besatta av att använda tvättstugan. Alltid upptaget och känns som ett ständigt pågående krig där nere :P

Hamnade i en livskris inatt (detta ska läsas med både stark ironi, men även lite sanning)...

Tänk om jag ej tycker WoW är roligt längre??? *horror* :/

Jag tycker det är ett roligt & fint spel. Gillar det "sociala", har dock kommit till insikten att pga alla dataproblem och att jag ej haft möjlighet att vara aktiv där, så har det sociala minskat och jag får spela nästan själv...

Jag har nu kommit till lvl65. Mitt mål är lvl70. Vid lvl70 trodde jag att man klarat spelet. Men har förstått nu att då "startar" spelet.
Blir spelet mer avacerat kommer denna skitdatorn ej att klara det.

Vet ej om jag tröttnat på spelet pga spelet, eller pga att spela under dessa kassa omständigheterna.

För er som spelar eller har spelat.
Jag kan Questa, de flesta Quest i alla fall. Jag kan jobba med mitt proffesion. Göra basic saker som ej kräver så mkt.

Outlands ger större problem för mig.

Sen jag bytte till Comhem ligger min ping på runt 30-100. Tider då många spelar kanske 200, men forrfande grönt. Så internet lagg vet jag ej om detta skulle kunna vara.

Mina fps låg stabilt på 60 innan. Nu är jag glad om de ligger på 60. Hamnar jag i situationer där det är mkt fiender eller en större attack faller det, jag är glad om det inte faller mer än 45-50.

Större städer utanför Outlands fixar jag. (går vi efter antal spelare så kan ej alla Europas spelare befinna sig i Outlands, jag vägrar acceptera detta)

Städer i Outlands är kört. Mindre städer påverkar. Större städer har jag gett upp hoppet för att se snyggt. Detta hade jag kunnat leva med om problemet endast var där.

Har ju fått i uppdrag att överbelasta datorn. En uppgift som visat sig svår då jag har problem att spela i grupp.

För 2 dagar sen gick jag med i en grupp och körde en Instance (hellfire ramps).
Jag hann göra entré. Sen föll mina fps och låg på 10-15. Jag spelade mig genom instancen. Men det var i blindo. Hackade ju något sanslöst, var svårt att överhuvudtaget försöka använda sig av nån form av strategi för att ej döda hela laget.

Sen har vi transport "flightpaths"... Detta är hela spelet, inte endast i "Outlands/tbc" Går att flyga med en fps på runt 60. Men datorn gör konstiga ljud. Den tänker som bara den.
I aktivitethanteraren/cpu ligger ej wow filen hög. Den kan ha en användning på 2-5%. Händer ibland den ökar, men det är snittet. Så att den tänker så är över min förståelse.

Det jag beskriver nu är dessutom med all grafik på Low. Jag har stängt av allt. Det enda jag ej stängt av är Ljudet (det lilla jag har). Jag vill ej stänga av ljudet, vägrar spela utan ljud.

Så inte nog med att spelet ser ganska trist ut utan alla effekter, det gjorde ingen skillnad.

Detta har resulterat i att jag undrar om jag tycker detta spelet är roligt längre.

Känns ju relativt meningslöst att spela om jag ej kan delta i raider eller utveckla spelet.

Jag kopplar detta till problem med min dator. Helt plötligt gick allt detta utför.

Följande åtgärder hjälpte ej:
*att formatera om datorn och installera om spelet
*nya drivrutiner
*nytt grafikkort

Efter formateringen och det nya grafikkortet har jag även problem med att kolla på nätet samtidigt som spelet är ingång. Windowsmode är uteslutet. Det kan jag leva med.
Men kan heller inte (jo, kan, men orkar ej med ljudet) trycka på knappen så spelet minimeras och jag kan surfa eller kolla msn. Då gör datorn eller grafikkortet nått högt ljud. Låt som nått skär sönder. Och visst, jag ska ju uppmuntra detta. Men det känns ju sjukt?!

Jag har ej marknadens vassaste dator. Man kan säkert betala 30, 40 000kr eller mer och bygga värsta datamonstret.

Men vi talar World of Warcraft.
Hur mkt kräver spelet?
Spelet har 7(?) millioner spelare. Sitter majoriteten och spelar i blindo eller har de super datorer.

Av det lilla jag har förstått så är grafikkort, processorhastighet och RAM viktiga delar till att spelet ska flyta på.

Jag har följande:

system

Grafikkort Nvidia Geforce 7900 GS

Av det jag läst när jag försökt kolla i Blizzards support forum är att man kan ha för lite RAM.
Jag är ej insatt. Men hur mkt ska man ha?


minimum


Detta är var jag får fram som "minimum systemkrav" på Blizzardshemsida.
Med dessa minimum inställningar hade jag kunnat acceptera hackande...
Inbillar mig att mina låter högre, men jag vet ej...

Är trött på detta!
Antingen är något fel (vilket jag försökt få fram länge) eller så är datorn för svag för spelet.

Är datorn för svag för spelet är det ingen anledning att forstätta spela.
Då får jag köra spel den kanske kan klara av.

Summering:
Jag älskade WoW, tycker att det var jätte roligt, ett fantastiskt tidsfördriv när jag ej hade bättre saker att göra.

Men nu är datorn blivit ett så här stor problem, och det påverkar spelet. Och det är ej skoj att spela.

Så läget är väl typ. Antingen felsöka datorn till 2011 och hoppas en lösning hittas innan det eller sluta spela.

No comments: