Tuesday, September 11, 2007

Lång resa del 2

Nästa långa historia är datorn *as always*

Har haft en massa små problem under en längre tid, och nu börjar små problemen bli större.
I Torsdags kontaktade jag support (igen, kan nog snart alla nummer utantill)

Efter att ha kollat en massa saker. Gick det tydligen inte att sätta finget på vad som var fel, men att något förmodligen var det.
Formatering av datorn kom på tal (har jag hört den förut?). Att formatera om och se om problemen var kvar, var enda sättet att utesluta en stor del av fel.
Så jag gick med på att formatera...

Spenderade Torsdagkväll med att spara allt i datorn. Tog liiiite tid....

I Fredags exakt kl14 (det var punktligt) blev jag uppringd och fick instruktioner, och startade den underbara (ironi) omformateringen.
Beräknad tid 2h, så jag blev uppringd vid kl16 igen.

Sedan fick jag hjälp med att installera drivrutinerna rätt.
Och efter det skulle jag installera om WoW. Behövde spelet för att se om saker hade förändrats.
Blev bestämt jag skulle bli uppringd några timmar senare...

Bara att installera om WoW tog nog 3½h minst :/
Det var inte cd skivorna som tog så lång tid. Utan sen när alla patchar skulle laddas. Jag var grymt frustrerad....

Sen när jag typ lyckats starta spelet (15min eller så). Ringde det igen. Vi kollade igenom grafiken och så. Såg bättre ut. Men kändes lite tidigt att avgöra. Så han fick notera att jag fortfarande inte var övertygad.

Sen satt jag med detta hela helgen. Ljudet i spelet är konstigt, spelar inte så stor roll hur jag ändrar inställningarna. Misstänkte att det kanske var nån ljud-drivrutin som saknades.

Datorn har fungerat under helgen. Men inte toppen.

Tänkte ta en paus igår (måndag) vänta att ringa supporten tills idag. Men vid typ 19:30 när jag försökte spela och allt flippade ut igen tröttnade jag.

Långt samtal igen.
Efter en rad frågor och sen rådgörande med nån chef som tydligen var tillgänglig den tiden :P Så bestämdes det att grafikkortet ska bytas ut (mån el tis)
Han ville även sätta att den teknikern skulle formatera om datorn. Men då frågade jag vilken effekt det har. Helt ärligt, den formaterades ju om för några dagar sedan.
Då han inte riktigt verkade kunna motivera detta så kunde det vänta lite.

Om inte grafikkortet var lösningen är nästa lösning att byta moderkortet. Sen frågade den stackaren (jag har alltid många frågor) om jag var nöjd med supportet. Och jo, det var jag, förutom att jag tyckte att den teknikern som skulle komma med grafikkortet kunde ha med ett moderkort med. Det vill säga, byta grafikkortet, och om det ej hjälper byta moderkortet med. Inte behöva vänta ytterligare 5 dagar.
Han fick gå iväg och fråga igen. Men detta gick ej. En sak i taget.

Jag frågade om "ljudet" sitter i grafikkortet. Det gjorde det inte. Så detta är ju lite intressant. Men man får ju börja nånstans. Och grafikproblem upplever jag ju också.

Ännu en av mina frågor var vad som kunde gå sönder i datorn, om det var antingen grafikkortet eller då moderkortet. Men det var tydligen många saker. Så låt oss hoppas inte alla sakerna ska behöva kollas, haha

No comments: