Saturday, September 15, 2007

Antingen kan jag trolla eller så hade nån fel?

Så ja... Ska skriva en annan dag om allt som pågår med datorn just nu, en massa strul.

DOCK slogs jag nu av sanslös ironi eller ett stort mirakel!!!


ASG

See and be amazed:P

Jag har haft grymma problem med ljudet den senaste tiden. En av anledningarna till alla dessa supportärenden/felsökning/"lagande"

Får lägga in en liten grund. Detta måste jag berätta.
Antingen utförde jag nyss mirakel, eller så hade jag rätt från början.

Kommer inte ihåg exakt när, vi kan tänka "vår-februari eller mars"?
Hur som.
Då kraschade hårddisken i denna "Mäktodatorn"
(datorn köpte jag 24 Januari)

Jag fick ny hårddisk och jag fick hjälp att installera den!
Bra hjälp, you know who you are, tackar igen :)
(alla som ej arbetar direkt från tillverkarens sida har varit bra... Undrar vad detta kan bero på)

Jag kommer beskriva följande sak på en 5årings nivå. Bus enkelt, mkt logiskt. Men detta var ej logiskt för "tillverkaren" idag ;)

I och med att jag "fick" en ny hårddisk raderades ALLA program, inställningar, drivrutiner etc som levererades med datorn vid köpet.

Dels var ju den nya hårddisken naturligtvis tom, och sen formaterades den... Resultat, allt försvinner.

DETTA visste tillverkaren om. Och pga det, skickade tillverkaren ut "extra cd skivor" till mig via Bud.
Dessa skivor hörde ej med datorn vid leverans. Dock var detta program och inställningar jag betalat för.

Supportet visste att dessa skivorna ej skulle hinna anlända innan teknikern var här. Han lovade dock att hjälpa mig installera detta via telefon senare om jag behövde hjälp.
Men jag klarade installera CD skivor:P

En av dessa skivorna heter "Audigy advanced mb" en del av sound blaster som tydligen är det ljudkortet som sitter på mitt moderkort (nått sånt)
Till denna cd är där activation key och allt.

Har ej tänkt på detta programets funktion direkt. Men när det slutade fungera märktes det att något var fel.

Sen allt började strula och problemen med ljudet startade har jag ej kunnat installera detta.
Jag fick inte ens Windows standard ljudinställningar att fungera.

Teknikern idag kunde inte heller lösa denna gåta efter mkt jobb. Även han gjorde verkligen mer än han behövde.

När han ringde tillverkarens support och beskrev vad han såg/upplevde/saknade. Fick han till svar att hon ska ej ha mer än det hon har. Hon har inställningar. Ingår ej mer i den datorn.
Helt plötsligt skulle jag nog inte ens ha ljud på mitt lilla basic ljudkort.

Ringde ganska upprörd vid 12.
Efter 1h fick jag support igen. Då konstaterade den tele teknikern att det var lite konstigt att en av deras tekniker sagt att jag ej ska ha ljudinställningar alls.

Och som en blixt från en klar himmel, lyckades han äntligen med det ingen lyckats med den senaste månaden.
Han lyckades få datorn att fatta att den hade ett satans ljudkort (eller liknande) Jag fick tillbaka en "Ikon" Sanslöst att detta fick mig att känna mig tacksam, haha

Jag sa att detta är ett klart framsteg. Och sa till honom. "Det är verkligen grymt du lyckats få datorn att göra en sak den ej är kapabel till"

Sen är jag som jag är. Har suttit och testat mig fram.

Nu tack vare att datorn accepterade grundinställningarna lyckades jag installera hela programet (se bilden)

Och som ytterligare ett mirakel. Fick en massa funktioner.
Musiken jag lyssnar på blev "as bra"
Helt plötsligt har jag bas och effekter...

Skulle jag ej ha, så detta är ju fantastiskt av mig att jag lyckats manipulera in detta.
För även om jag haft det innan var det ju ej möjligt. Och nu lyckades jag på en dator som kanske håller på att krascha av värmeslag??? ;)

Var inne på hemsidan till detta programet när det fungerade. Såg att där fanns en upgrade. Läste om den.
Många sidor av text om fördelar.

ETT HELT AVSNITT om hur detta programet förbättrar ljudet i spel.
Hur detta programet delar in ljudet.

Mitt problem har senaste tiden varit att ljudet spelats upp som i en komprimerad "gojja". Ljud som delats upp innan kom nu på en gång.

Exempel. I spelet har jag klarat av att höra musiken, talet på min gubbe och andras. Kunnat höra hur fiender reagerar när jag attackerar. har kunnat höra på avstånd om en fiende attackerar mig etc.
Detta slutade fungera. Antingen fick jag en satans massa ljud. Eller så fick jag inget alls.

Och nu ser jag att programet jag haft innan. Men som enligt tillverkaren ej fungerade i min dator. Har en funktion som kan reglera detta...

Kan ju säga att det var ganska frustrerande att slåss för en sak jag vet ska fungera men jag ej visste varför den ej fungerade. Det hjälpte inte när jag sen fick höra "ska ej fungera"

Detta kan vara ren inbillning (och har ej hunnit köra spelet än)... Men hur kommer det sig att uppspelningen av musik förbättrades med typ 70% redan när jag fick in upgraden?????????

Snacka om att jag hade blivit överkörd av dessa småaktiga okunniga typerna om jag ej fötts envis och principfast :P

Nu går det framåt.
Tydligen var det andra grafikkortet sönder på nått sätt. För grafiken bättrades vid tex vanlig nätsurfning, bilder visas ej med vita prickar...

Och nu har jag drivrutiner till ljudet...

Sen är ju bakslaget att datorn inte verkar TACKSAM för framstegen. Och har valt att aggera ut på annat sätt.
"Värmen" som dök upp idag, brännande....

Men där satsar ju support nu på att jag eventuellt ska ha spelet igång så datorn överhettas och dör. Deras garanti täckte ju till och med om det brinner och skrivbordet skadas... Hur sjukt låter inte det? HAHAHA

Men inte ta bort segern... Kolla på bilden... Detta skulle ej vara tekniskt möjligt... Ett litet program.....

No comments: