Friday, September 14, 2007

När förtjänar man det lilla extra?

Sitter och funderar... Frågan är "När förtjänar man att unna sig det lilla extra"?

Har nyligen fått en gåva av en person som har mindre värde för mig. (personen)

Finns olika alternativ att hantera detta på.
Använda pengarna till nyttiga saker, spara, investera i den kommande semestern etc.
Listan kan göras lång.

Ett annat alternativ som tilltalar mig (men som jag ej kan riktigt rättfärdiga) är att helt enkelt köpa en laptop.
Försvaret i detta "Göra nått positivt av det negativa"
Helt enkelt köpa något jag länge önskat mig, unna mig detta.
Jag har sparat till att köpa en laptop och varit på väg att köpa en länge. Men inte riktigt hitta "Därför behöver jag en"

Jag vet att när jag återvänder till mitt arbete krävs det ej dator (utöver den jag har) för att klara det. Är förskollärare, så jag behöver ej ha 2 datorer för att göra planeringar.

Bor i en etta, så jag kan inte skylla på att jag behöver en bärbar dator för att kunna använda datorn i flera rum. Blir köket i så fall, och där är jag inte mycket *HAHA den bjuder jag på*

Kan bara hitta 3 motiveringar:
1. Jag vill ha en,
funderat länge

2. Jag lägger ej ut pengar. Det jag "slösar" är nått jag ej haft innan ändå (tror bara jag får lägga till 10-20%)

3. Jag har länge försökt att komma igång och skriva på en bok.
Ja, det kanske låter som ironi när ni ser hur jag stavar och skriver.
Men jag har en del att berätta och förmedla, och om inte annat tror jag att det hade hjälp mig att få det ur mig.
Och jag känner mig låst att sätta mig här och skriva. Jag vill kunna skriva spontant var jag än är, eller sitta framför tvn, eller ännu sjukare... Surfa på denna datorn och skriva på andra, samtidigt. Ja, jag har höga barnsliga ideér jag vet :P

Så nu handlar det om förnuft eller vilja.
Enligt förnuft finns det egentligen ingen direkt anledning till en laptop. Jag har en dator och den räcker ju mer än väl, och den bråkar ju med mig. Onödigt att ha 2 datorer som kan bråka :P
Alternativt. Lägger en av har jag en till...

Viljan är att vända det negativa till det positiva. Men jag tror inte att detta ressonemanget låter logiskt. Och kanske inte att jag finner detta i ytterligare en dator.

Men denna är fin, ta en titt;)

mcbook

Den lyser ju vitt och fräscht:)
...Inte en PC, dags att testa nytt ;P

Ja detta lär bli en cliffhanger känner jag på mig. Typ, antingen lägger jag ner alla funderingar efter helgen. Eller så kommer min osäkerhet "tänka högt" ett tag nu

Jag ställer inte djupa frågor som "To be or not to be! :P
Jag försöker hitta svar i mig själv...
Vara "förnuftig" Eller följa min vilja. Trots att viljan är ganska menlös. Jag köper nått jag inte kan säga "detta måste jag ha, finns bara så, klarar mig ej utan". Detta blir ju en nöjes sak. Så kallat slöseri (i andras ögon)

Så Johanna-Ska du vara förnuftig, vuxen, planerande... Eller göra nått skoj. Vilket av det tycker jag att jag förtjänar?

(ja, jag kan sitta så och bolla saker i mitt eget huvud när ingen är vaken så jag kan bolla tankarna tillsammans med nån :P .....)

5 comments:

Ann-Christin said...

Tja, en gåva kan vara till glädje eller utlösa hämndbegär. Köpa laptop spendera pengar på semestern, varför inte. Bara inte, att det du köper, hela tiden påminner dig om dåliga saker, me att skriva bok vore kul. Det finns stavningsprogram!!!!!!!!! haha. Och alkoholfria drinkar kostar inte så mycket, bara hyran av solstol som är dyrt!!!!!

Anonymous said...

Fast handlar det inte egentligen om att göra dig själv glad? Jag anser det spelar mindre roll vad du gör för "gåvan" huvudsaken du gör dig själv glad.. så spelar förnuft, vara vuxen mindre roll enligt mig i ditt fall ;)
Så, se över situationen istället. Vad gör dig mest glad? Och du kommer få svaret till dig utan att då förklara bort det för du är all värd ngt som gör dig glad :D

/Greta :)

Johanna said...

@Mamma mia
Sant... Dumt att köpa en så "stor sak" och riskera att den blir en påminnelse... Datorn måste vara positiv:) hahahaha

@Greta
Här var också sanna poänger:)
"Vad gör dig mest glad"... Jo, den frågan gav en rätt uppenbart svar :P

@Alla
Blir ingen LapTop just nu (närmaste veckorna, haha). Tar ej risken med en till strulande dator efter denna dagen jag haft idag ;P haha

Fredrik said...

Köper du en MacBook så kommer du aldrig ångra dig. Det är snarare så att du aldrig kommer vilja sitta vid din stationära igen :p

Har en kompis som nyss köpte en stationär dator för 20 000, sen köpte han en MacBook några månader senare och använder typ inte sin stationära längre :P

Du kommer inte få problem med den heller. Mac har inte problem, om du mot all förmodan i hela världen skulle få problem med den så ska jag personligen komma dit och fixa det. Ingen har problem med en Mac.

Och skriva en bok låter som en bra idé! Det är alltid kul att skriva.
När du tröttnar så kan ju Mac köra WoW också, så då kan du raida när du sitter framför TV'n och om du inte vill logga mitt i en raid kan du ta med den in på toa ;P

Johanna said...

@ IQue
Jag gillar tanken av att Mac verkar ha lite problem!!
Helt ärligt är jag redo att kasta denna stationära saken genom fönstret. Problemen börjar bli parodi på teknik eller hur jag nu ska skriva :P

Köpte din kompis en MacBook eller en MacBook pro?
(jag överväger Macbook...Även om pro lockar... Men får behärska mig lite där)

"Du kommer inte få problem med den heller. Mac har inte problem, om du mot all förmodan i hela världen skulle få problem med den så ska jag personligen komma dit och fixa det. Ingen har problem med en Mac."

Om du mot all förmodan i världen...Du har med insett "parodin" på mitt dataliv den senaste tiden...

*Tackar & bugar* :)

*skrattar* bra idé Raida överallt:)
(Även om det ej är grundtanken)

Av vad jag sett på typ YouTube så verkar den här MacBook ha väldigt mkt bra funktioner... Allt ser smidigt ut!

Nu har jag ju mass bombat min blogg de senaste dagarna så detta inlägget kommer långt ner...Vet inte om du ser...Men det får framtiden utvisa:P