Tuesday, September 18, 2007

Dell

Nu skiter jag fullständigt i om jag avslöjar detta namnet rakt av. Namnet har gått att enkelt räkna ut ändå.

Nu har jag fått nog!

Orkade ej ringa teknisktsupport och sitta och tjata med dem ännu en dag. Kände dock att jag blev förbannad nyss.

Kollade Dells hemsida. Tog numret till kundtjänst. Till personen som svarade sa jag "koppla mig ej till tekniskt support, koppla mig till någon som kan svara på frågor och rättigheter angående en Dell dator"

Hamnade i en lång kö.... Inte ett poppis samtal.

Tillslut fick jag prata med en tjej (dömmer henne ej, inte hennes fel hon inte hade ett enda svar, säger mer om företaget)

Jag radade upp:

Köpte 1 dator i början av Januari. Efter 11h med Irlänskt telesupport konstaterades det att många delar behövdes bytas.
Tekniker skickades ut.
Sönder:
Skärm,
Grafikkort,
Hårddisk,
cd spelaren

sen hann vi ej mer, för sen dog datorn framför våra ögon.

Dell ville ej byta ut denna dator. Den skulle repareras 3ggr först.
Jag vägrade köpa en trasig dator. Detta förstod dem tillslut och jag fick skicka tillbaka denna utan att stå för den kostnaden.

I slutet av Januari gjorde jag om misstaget. Bytte dock modell. Jag levde med tanken "omöjligt att de säljer produkter av den standarden)

8 Månader senare har här hitills byts ut:
Cd spelaren (omgående)
Hårddisken (efter ett par månader)
Grafikkkortet (i fredags)

Min sammanlagda telefontid med deras support är minst veckor. Har suttit 5-10h i sträck med dem ibland.

Jag berättade att det senaste jag fick höra i fredags var "Överarbeta datorn, brinner den står Dell för kostnaden för datorn, skrivbordet och ev personliga ägodelar" Och att jag har garanti till 2011 så detta är ju ej stress. Trots att jag sa att jag tänker ej felsöka till 2011.

Frågan idag till personen på kundtjänst som skulle kunna svara på detta var om detta lät som en bra produkt. En produkt Dell känner sig nöjda med. Om det är ett bra råd att uppmuntra en brand (andra kan tycka detta är farligt)

Denna frågan kunde hon ej svara på. Hon sa att jag får ringa tekniskt support. Jag sa att jag har ej tid att sitta några timmar med tekniskt support idag. Att jag endast ville veta om detta låter vettigt.

Ville även veta vad som räknas som reparationer, för jag har gått igenom nr 3 om det dem sa i Januari stämmer.

Blev hänvisad till Tekniskt support igen. Där kunde jag ställa frågorna. Få reda på lösningar och om jag ej var nöjd kunde jag skriva en skriftlig reklamation.

Och korrekt, löser detta sig ej snart kommer jag att skriva en skriftlig reklamation.
Imorgon ska jag försöka få tag på konsumentrådgivaren hos komunen. Skadar aldrig att få reda på om jag har rättigheter.
Efter det får jag ringa Support.

Helt ärligt accepterar jag inget mindre än att denna datorn antingen repareras omgående (vilket jag ej tror är möjligt. Delar i datorn kan ju ha sabbats pga de andra delarna under hela denna tiden)... Annars vill jag ha en exakt likadan men ny dator.
(inser att pengarna tillbaka är för mkt begärt. Men en fungerande dator borde vara logik)

Detta är ju pinsamt. Eller är jag ute och flyger? Låter detta bra? Är detta en produkt man ska känna trygghet med?

Edit: Tänkt vilken enkel lösning det hade varit "vi har testat allt, kommer ny dator inom några dagar, vi beklagar det som hänt"

No comments: