Saturday, May 12, 2007

The moment we all been waiting for...

The Big day has arrived!;)

Idag smäller det till i "stugorna" runt om i Europa. Det stora eventet "Eurovision song Contest" Har anlänt!

Detta är inte en händelse som kommer gå förbi utan uppmärksamhet i min lilla blogg.
Idag varnar jag för ett långt inlägg:P

Kvällen kommer läggas upp som följer för mig:

Klottrar lite här under tiden som jag lyssnar på final låtarna.
Sen innan showen startar så kommer jag att ha lagt upp min lilla analys och gissning på top5 ikväll.
Detta är mest underhållning för mig själv förvisso. Men vill se om jag har lite öra för detta och kan gissa några rätt. Leva upp till schlagermusik öra som min stora idol Bert Karlsson *asg*

Dagen började lugnt... Slappade, och förberedde så alla final-låtar ligger i samma mapp i datan, så jag kan lyssna på dem en efter en;P

Sen pratade jag en stund med Greta. Vilket i sin tur ledde till ett besök på Lidl.

Lidl var klass som vanligt.
Första dilemmat är att hitta en kundkorg som är "lite" ren. Sedan är nästa dilemma att hitta något att handla som ser ok ut...

Målet var att jag skulle köpa en Italienskchokladglass som endast säljs där. Det var till festivalen ju. Men den var SLUT :(

Hittade en annan chokladglass jag ville ha. Men en dam blockerade den!!
Ska jag vara ärlig fattar jag inte helt vad hon höll på med.
I 5minuter stod jag bakom henne och tittade (hon borde fatta jag väntade).
Hon grävde med stor inlevelse i ett fack av sorbet-glass. Då och då tog hon upp händerna och gnuggade dem, dem var väl frusna till is!
Jag blev inte riktigt klok på vilken glass hon letade efter, för det fanns ej fler sorter än dem hon hade i sin vagn. Tillslut frågade jag om jag kunde få ta min glass lite snabbt. Lite förnärmad såg hon ut, men det gick ju på 5 sekunder, haha

Detta fick jag med mig från Lidl
Dessa
Har hittat Rosa "dasspapper"... "Dessa super soft bodycare" det är fan klass det *skrattar*

Andra öste upp en massa mat på bandet vid kassan, detta fick jag med mig, haha...
Men ingen anledning för oro;)
Ikväll ska jag antingen äta "Pytt i panna" (inte första alternativet) eller Take Away,
får se vad det blir...

Nu ska jag djup analysera kvällens underhållning!


ASG

(Klicka som vanligt)

Klockan är nu 18:00, och jag är klar:P

Håll i er, detta är långt!

Då var min djupanalys klar. Tog minsann några timmar, och jag känner mig fortfarande lite osäker.

Fastnade med 6 låtar. Finns 1 jag ville ta bort direkt. Men jag tror ej kan ta bort den tyvärr.
Det svåra i att göra denna analys är att jag fick se förbi lite vad jag själv tycker (tror ej att min top 5 (6) är mina favoriter.

Faktorer jag fick väga in;
Musik,
Framförande (av de jag sett),
Förmåga,
Budskap etc.
Den enda faktorn jag ej vägde in var att länder röstar på länder dem är “vänner” med. Den tiden hade jag ej.

Min Top 5 (6) Lista (utan rangordning)

Vitryssland
Min personliga favorit. Går ej att ha för höga krav. Men jag gillar den mystiska lite smått dramatiska musiken. Anser att killen kan sjunga. Ska leta upp texten och analyser imorgon, hittat en del humor i den:P haha

Serbien
Denna låt är helt ok, rösten finns där.
DOCK, om jag ej sett semifinalen hade den ej hamnat på denna lista. När jag bara hör låten blir den lite “platt”. Men det såg synd om tjejen på scenen och hon tog ifrån tårna. Kommentatorerna sa att detta är “flatornas kampsång” (svenska kommentatorerna).
Alla som känner mig vet att den kommentaren sa jag ej för att dömma, utan för att lyfta upp att där finns ett stort support för artisten :)
Så här fanns många faktorer som kan göra att denna låt hamnar långt upp på listan.

Makedonien
Har ingen direkt reflektion till denna låt. Känner bara att den hör nog hemma här.

Slovenien
Mäktig opera, det ska ej underskattas. Sen såg jag scenframträdet i semifinalen, det var lite effektfullt.

(Lettland)
Här kan vi ha vinnaren!
Detta är en låt jag ej ville ha på listan. Men här finns för MÅNGA faktorer av humor för att ej ha med den.
6 män i höga hattar. Udda samling som sjunger på Italienska. Medaljer och kavaj. Känner av lite l Diivo varning med (eller hur det stavas). Därför får denna stanna.

Moldavien
Ett “wild card”. Den är inte superbra. Men tror att budskapet “Fighter” kan vara ett vinnande koncept. Har ej sett framträdet till denna. Görs det mäktigt tror jag absolut denna kan vara en kandidat.

Detta var min Top 5.
Låten i “parantes” ville jag egentligen ej räkna. Men kunde ej minska listan mer.

Hoppas naturligtvis att Sverige kommer med i Toppen av listan. Gillar låten och tycker att i mängden är den absolut bra. Men vågar ej chansa att sätta den i min Top 5. Hoppas jag får äta upp det ;)

Låtar som jag har övervägt, lyssnat om och om igen på som kan ställa till det är följande:
Finland, Ryssland, Ukraina (men då dör jag)

Klämkäck musik hör schlagern till. Ett land som tog detta för långt var England. Känns som gruppen “Steps” på speed… Hoppas jag slipper se denna på en hög placering.

Satt inatt och terrade en kompis med schlagermusik. Han gillar inte direkt festivalen. Dock kunde jag ej undvika att skicka England. Detta var svaret:

It's no wonder there are wars in the world :S when someone is capebal to make something like that........, sorry , don't even got the words :'(

Jag garvar fortfarande!

Så ja, nu är jag helt slut! haha... Nu ska jag fixa pytt i panna. Sen ska jag duscha och värma upp mentalt inför denna gala :D

Är jag inte helt död innan kl21 ska jag traska hem och se detta event hos min Goda vän VV :)

No comments: