Wednesday, October 10, 2007

till det lite tråkigare

Detta är en text jag skrivit i omgånga under kvällen. Den blev sjukt lång och är ointressant för andras ögon. Men jag behåller den för det kan vara bra för mig och mitt kassa minne att ha möjligheten att kolla tillbaka...

"mellanrum" ha slutat fungera...
Orkar inte kolla varför, jag jag kanske har skrivit för långt bara.... Orkar heller inte gör texten tydlig med så kallade rubriker och så.... Så ge dig inte in i att läsa detta spindelnät av gåtor, ett tips!


Var ju väldigt positiva inlägg här igår... Säger inte att detta kommer vara helt negativt... Men kommer samtidigt ej kunna garantera full positiv energi heller :P

Då ska vi se hur jag ska summera detta. Jag är ju ej bra på kortfattad text. Tror inte ens jag är bra på det under tidspress;)

Teknikern kom hit nån gång efter kl15 igår... Han lämnade nog strax efter kl18.

Av någon anledning har min "fantastiska dator" aldrig lyckats hålla sig inom tidsramen av vad "Dell" har bokat/beställt.
Tror jag har haft 5 besök (kanske 1 till) och av vad jag minns har alla tagit timmar och blivit "övertid".

Uppdraget igår;
Byta grafikkort, moderkort och hårddisk. Installera Windows och se att det fungerade.

Meningen är kort, säger ej att det inte är komplicerade saker. Jag hade troligtvis ej kunnat byta ut detta. Men det låter så "enkelt" om man bara ser meningarna....

Teknikern hade varit här innan. Men det skrev jag nog igår.
Jag misstänker det måste varit nån gång i Februari. Han mindes till och med vilket spel vi "kämpade med". Imponerades jag lite av. För jag har inte spelat "Age of Empires" sen dess, nästan glömt det, haha

När han började operera i min dator...
(Vi ser min dator som en person, låter roligare då. Och förklarar varför den beteer sig konstigt.)
Så ställde han lite frågor om alla problem som varit... För att försöka "ringa in vad det kunde bero på"... Och det var inte så lätt att beskriva. För allt gav följdfrågor. Och jag fattade inte allt, dataspråket blev som grekiska... Och jag kände mig lite lagom dum när han vid nästan varje fråga fick omformulera sig och ta ner det på "nybörjar nivå"... Så kass trodde jag ej att jag var :P

Han konstaterade att det var mycket fel och inte logiskt att det gått/går utför och gjort det under en lång tid och stegvis.

Vissa fel pekade åt en sak, andra åt annan och så vidare....

Jag sa (frågade nästan) lite ambitöst, men det gör kanske inte så mycket. Nu byts ju det mesta ut. Det borde inte finnas så många fler delar som driver runt och kan orsaka fel.

Givetvis hade jag fel.... Inte för jag förvånas.... haha

Tydligen kunde processorn också ställa till problem. Men då borde datorn kraschat mer.

En sak han sa kunde vara ett problem var minnet. Vet ej om det var i singular eller plural. Jag vet att jag har minne/RAM i datorn. Det är det enda Dell aldrig pratat om, så det har jag aldrig hamnat i situationer av att felsöka så jag satt som en "fågelholk"... Fick känslan... Där har vi det... Med min tur hjälper det ej att byta dessa 3 delar, klart det är minnet....

Teknikern tyckte det var lite konstigt att Dell inte beställt att även minnet skulle bytas ut, eftersom det verkade som det andra skulle rensas ut.

Sen när allt var på plats och skiten... ursäkta datorn skulle startas... Då kom fler frågor och oväntade problem...

Alla har vi ju av nån anledning valt det vi jobbar med och har då kunskap på området... Data tekniker är ju inte ett undantag. Så när det börjar "klickas på skärmen" går det snabbt som sjutton..... "bockas i här där swoooosh"... Mitt i allt detta frågade han hur det såg ut sist detta gjordes...
Och jag bara kände, nu blir jag dum igen, haha
Hade ju bara sekunder på mig att svara också för han klickade samtidigt som han frågade... och jag kunde inte riktigt reda ut det.
Dels var det ju en evighet sen hårddisken byttes ut sist så hur blåskärmarna och inställningarna såg ut då minns jag inte...
och det såg inte ut som när jag efter konstens alla regler formaterade om...

Han frågade hur jag formaterade om. Jag sa den långa. Han svar "ja den tar ju 45min ca" och jag nä, 2h sen kunde man börja köra installations cdn....

Tack och lov slapp vi den långa....

Men sen såg han jag hade "Media edition"... Jag trodde den var som alla andra "XP" men den tog tydligen 30min extra att installera....

Kändes lite som att det såg lite mörkt ut för datorn just igår... Klockan var nog 16:40 el nått. Windows var inte installerat och datorn var fortfarande öppen. Så jag frågade om det fanns nån som kunde komma och fotsätta imorgon (idag)... Men han sa att han var van vid övertid... Så jag satte mig på golvet igen, haha

Nått jag roas av och som jag säger "tack och lov till" är att alla på telesupport eller de tekniker som jag har haft hemma hos mig antingen spelar eller har spelat WoW. Gör att det finns samtalsämnen.
För seriöst, hittar man inte nått att prata om är det ju utmattande i sig att spendera timmar med en person man inte känner. Jag har inte så stor valmöjlighet i min etta att gå till andra rum och göra nått nyttigt....

Denna snubben hade spelat i lite över 3år och hade nu (jag kallar det nästan) slutat spela.
Så vi satt och pratade om hur beroende framkallande spelet faktiskt är. Satt och berättade WoW historier.... Han var Horde... illa, haha

När Windows och sånt var installerat och datorn bara bråkat lite i vanlig ordning.... Så skulle stackaren plåstras ihop (sätta på sidan)
Då dog datorn.

Detta var tydligen inte alls bra. Teknikern blev upprörd.
Jag sa att det har hänt innan.
Om jag tex har varit bak på datorn och ändrat plats på nån kabel, och av misstag snuddat strömsladden, då har datorn dött.

Han frågade om jag sagt detta till Dell.
Jag sa att jag trodde inte att det var nått de hade brytt sig om. Att detta var mitt fel.
och att de ville ju ha en brand i vilket fall som helst....
(tipset om branden hade han lite svårt att smälta, haha)

Testade att använda skärmens strömsladd i datorn, samma sak...
Så detta är nått som ska lagas. Vet inte riktigt vad. Kanske ska bytas ut själva metaldelen/saken i datorn där man sätter sladden. För annars borde jag kunna få en sladd på posten.

Teknikern skulle "nått" av Dell... Får säga nått för jag vet ju inte helt vad... Han ska fixa detta på fredag.

Vi hann inte kolla nått i datorn direkt, alltså om saker som strulat innan fungerade nu.
Jo, vi hann höra där var ljud, var ju ett 20-30tal omstarter, hehe

Så jag fick i uppdrag att installera spel och det jag behöver för att avgöra om detta fungerar bättre nu.

Och så skulle jag ringa denna teknikern på Torsdag morgon (imorgon) och berätta om nått fortfarande är problem. Beskriva vad och så skulle han försöka fundera ut vad det kan bero på och hinna beställa den delen med och göra allt på Fredagen.

Nu är problemet tiden helt enkelt. Detta blev stressigt. Trodde jag inte, lät som gott om tid. Men 100 program senare inser jag det ej var så.

Jag var helt slut igår när han gick hem... Satt kvar vid datorn. Började lägga in progam. Men var så trött i huvudet att det inte fanns ord. Hungrig var jag med, men orkade inte masa mig över till pizzerian som är på andra sidan gatan haha....

Lite installationer senare fick jag upp att windows hade 81 el 84 uppdateringar att installera. Det är då jag började slita mitt hår.
Lät datorn göra detta... Sen efter omstart hittade den FLER!! Jag tror jag fick ett mentalt breakdown, haha

Greta ringde vid 19 tiden... "det krossade data inlåsta bubblan" lite.
Hon sa hade kastat ut datorn genom fönstret. Vilket jag ej tvivlar på, haha
Sa åt mig att stänga datorn. Beställa mat. Skicka bild av i detta fallet Pizzan och sen se på film, haha

Jag tog till mig detta. Och hörde även mamma i bakhuvudet. Hon har sagt att hon önskar att jag slutar låta datorn ta så mkt energi i och med att den alltid strular...

Så trots att det kändes som en dödssynd att stänga datorn när jag fortfarande fick felmeddelanden och inte ens basen var klar så stängde jag ner.

Efter jag ätit kändes det bättre.
Såg film (är ju terapi för mig) Började med "mr and mrs Smith" Var länge sen jag såg den, mindes den var bra, men mindes inte den var så upplyftande... Helt rätt...
Så i mitten av filmen kände jag att jag började återvända... Och kunde skratta åt den avstängda datorn och konstatera "dina dagar är räknade". Min MacBook är påväg :D

kl12 idag återupptog jag jobbet med datorn.
Även denna gången hade detta varit omöjligt att lösa vid sidan om ett heltidsjobb...

Började installera WoW, är 9 skivor. Sen har Blizzard en massa patchar. Den första "älskar" jag. Den är stor och ställer sig som beräknad tid 2-4h.

Sist jag installerade om Wow tror jag det tog 4½h.

Idag gjorde jag detta på dagen, vet ej om det var en fördel... Så patcharna från Blizzard tog inte lika lång tid.... tog nog 3½h att få det att fungera.

Under tiden ringde jag Teknikern. Hade ett missat samtal från honom....
Jag tänkte ger det ett försök.... Frågade om Fredags reparationen kunde hamna på Måndag istället. För jag Kände redan då att detta var lite stressigt. 1 spel till att installera, och en del till program. Sen ska jag hinna spela med så jag kan se om där är skillnader....

Men det gick inte. Reparationen skulle vara på Fredag, annars fick Dell öppna ett nytt ärende... Vilket var möjligt men detta var till att föredra.

Efter WoW installerade jag Sims2... Sen fick jag spela lite för att se om det gick eller inte... Sims var ett av de första spelen jag hade i datorn när den var ny och då utan problem...
Finns 3 hastigheter att spela en dag.... Hastigheten ökas automatiskt till max när gubben sover eller jobbar... Och jag som saknar tålamod brukar sätta en massa komando och sen öka hastigheten...
Men nu hackar det redan på den långsamaste hastigheten... Och jag hade 1 litet hus... 1 gubbe....
Man ska ju ha hela kvarter och det ska bo familjer i husen. Detta känns lite klent... men men

Fortsatte att installera program så jag kunde testa att spela upp film. Det fungerade. Var förvisso inte problem innan heller... Bara en codex jag måste komma ihåg vad den hette....

Sen pausade jag... Insåg att det fanns gränser....

Och nu har jag testat WoW.... blev nog 3h eller så.... Ser lite bättre ut...Men fortfarande fördröjning och det hackar till.... men men

Detta blev abnormt långt, så detta är endast för mig så jag minns dagen!

No comments: