Thursday, October 25, 2007

Det var möjligt

Det var möjligt för Dell att sjunka lägre...
Jag fortsätter att "förstummas"

Jag får snabb summera förra veckan...

I Fredags var här ännu en gång en ny tekniker. Han bytte ut;
Power suply, Processor och mina minnen.

Som nån sorts ironi så tycker jag att "Sims" såg sämre ut efteråt, hur nu detta är möjligt.
Och om vi struntar i vad jag tyckte. Så sa teknikern som tydligen inte längre spelade spel själv att så skulle det ej se ut.
Så lite detaljer och även om jag hade en svagare dator än honom (sånt är viktigt har jag märkt, haha)... Så sa han att "Sims" är det minsta man kan begära att min dator ska kunna dra runt. Har ju ändå medvetet köpt lite snabbare processor, satt i extra minne och uppgarderade grafikkortet så långt Dell tillät (sålde)

Dessa åsikterna framförde han till Dell... Han sa att jag var ute och hämtade något i bilen.... Han beskrev problemen. Han blev tillsagd att han skulle bli uppringd. Blev tydligen jobbigt redan där.

När han blev uppringd berättade han vad han såg. Han berättade vad jag sagt. Det vill säga vilka delar som bytts ut. Dell försökte nog säga emot, han sa att han måste tro kunden. Han sa att han anser detta vara ett grafikproblem. Men då detta är grafikkort nr3 så känns det meningslöst att byta till nr4.

Summering av vad som byts ut;
2 hårddiskar (två tillfällen alltså)
2 grafikkort
1 Cd/DvD spelare/brännare
1 Moderkort
1 Processor
1 Power suply
2 Minnen

Det jag har kvar som orginal är mitt "chassi" och kanske möjligtvis om där finns en fläkt som inte sitter fast på nån av de andra delarna.
Ta in alla bytena, det spelar lite roll längre fram.

Dell sa till honom att datorn kunde inte bytas ut, det har gått för lång tid *ASG*
Då blev faktiskt teknikern arg. Han sa att det kan dem ej skylla kunden för. Och Dell gör det ologiskt själva genom att hyra in nya företag gång på gång, så teknikerna vet ingen historik och ser ingen röd tråd i vad som gjorts. Så Dell fick lägga ner det argumentet.

Sedan sa han att jag var tillbaka... Han behövde berätta vad han fått höra, och ställa frågor.

Dell förmedlade att de skulle ev ringa mig på Fredagen eller Måndagen. Jag informerade att ringde ej Dell på Fredagen skulle jag göra det.

Teknikern åkte tillslut.
Ca 30min blev jag uppringd av stackaren som haft att göra med mig de senaster 3 veckorna. Han som anser att jag möts av okompetens från deras sida och haft extrem otur. Han som vet att jag fått nog och ej orkar felsöka mer.

Han berättade att han hört vad som hänt. Jag fick berätta min sida av allt. Han noterade.
Han sa att detta ärendet ska gå snabbare nu, han skulle ta detta till cheferna.
Han visste att jag ville ha en ny likadan dator. Inte en dator som på nått sätt är sämre än denna. Och han garanterade att går det ej med likadan så blir det bättre. Neråt kan inte ens dem byta.
Jag skulle bli informerad inom 1-3veckor om vad som beslutades.

Jag frågade om jag redan under den väntan skulle kontakta konsumentverket, eller det behövde jag först när beslutet kom...
Han sa jag kunde vänta. Han hade svårt att se hur detta skulle kunna gå fel.

Nutid

Idag blev jag uppringd av stackaren. Vi får kalla honom det, vill ej använda hans namn.

Han informerade mig om att de haft sitt möte och kommit fram till följande;
Dell skulle vilja ha in min dator+spelet "Sims".
Så skulle han personligen tillsammans med cheferna spela Sims och se om de kunde se vad som är fel och laga det.

Ta in meningen med lite humor (för man måste ha humor)... Nu ska Dell teknikerna spela Sims.
Helt ärligt, efter rekomendationen om branden... Är detta nog det dummaste jag hört.

Han frågade om jag tycker att detta lät rimligt.
Han fick höra ett 30min svar om att jag ej tycker detta låter rimligt.

1. Hade detta varit i början av alla felsökningar... Det vill säga efter några månader. Då hade jag helt klart sett logik i att de hade behövt ta in datorn för att kolla så jag ej ljuger. De kan ju ej ge ut en ny dator hur som helst.

Men här får vi se in alla reparationer som gjorts. All tid detta tagit. Alla tekniker de skickat ut. All tid jag redan förlorat på deras företag.

Detta gjorde att det var första anledningen till mitt nej... Vansinnigt ju.

2. Jag har ej mer tid att ge dem. Jag ska på semester. Är redan stressad, inte hunnit med allt jag ska, och det är pga dem faktiskt.

Att jag ikväll skulle avsätta tid för att ta bort personliga saker i datorn kändes uteslutet. Han sa jag behöver inte radera. Och jag sa att där får han ursäkta. För hade jag varit dem, så klart som sjutton jag hade kollat i datorn, kallas mänsklig nyfikenhet.
Och skulle de nu vara så professionella att de ej gör detta, så vet jag ej det och litar ej på det.

Har inget hemligt. Men samtidigt anser jag att mina texter, bilder etc är personliga och att det har ingen att göra med om jag ej väljer att involvera den eller de personerna.

Han sa att ett expressbud kunde hämta datorn imorgon. Jag sa att jag har ingen möjlighet att sitta hemma och vänta imorgon. Fullt upp och ärenden som måste göras.

Och att jag har NOLL förtroende för dem som företag. Så jag skickar inte under några omständigheter iväg min dator utan att kolla upp mina rättigheter. Och abslolut inte utan att veta när jag får tillbaka den. Har sett deras hastighet att arbeta. Kommer inte bli en dator innan jul för mig.

3. Om de mot all förmodan hittar felet. Vilket hade varit bra. Så kommer jag aldrig lita på denna dator. De kan laga en sak..Sen kraschar den en vecka senare och jag har 1 år till framför mig av felsökningar. "Så F*N heller" om det går att undvikas.

4. Jag sa att de 9 månaderna och hanteringen hitills har varit obeskrivligt dålig. Och att de nu väljer att göra detta ärdendet längre saknar jag ord.

De kan välja att ej tro på mig. Men då får de tror på det teknikerna på plats säger. Och han sa "ja, det finns loggat, så felen nekar vi ej"

5. Jag frågade honom personligen om han kunde förstå hur ett företag som finns världen över slåss för en dator som (bortsett från garanti) kostat runt 12 000kr.
Dels har allt deras omständiga jobb kostat dem en del redan...

Och seriöst. Är Dell ett företag med 10 anställda som säljer 20 datorer om året som går i konkurs om de byter ut en dator. De är beredda att "smutsa ner" sitt namn över en skitsak bokstavligen.

För konsumentverket kommer kontaktas när jag kommer tillbaka. Och har jag rättigheter får jag kanske rådgivning... Och helt ärligt, detta har gått för långt, så media är ej uteslutet.

Han sa att han hade ej accepterat detta som privatperson, men saknar makt. Detta respekterar jag naturligtvis.

6. Inte för det hade med saken att göra. Men jag sa att jag köpt en LapTop (guuuud vad han skrev när jag sa följande meningar)
Jag berättade att jag haft den snart 1 vecka. Jag har inte hittat fel än, och ej ringt support ang den.

Jag kontaktade Dell första dagen. Och tror att första reparationen var vecka 2.

Jag frågade honom...
Om jag nu älskar att hitta fel... söker fel och vägrar acceptera att det fixar sig... Hur kommer det sig då att jag inte vänt samma "hat" emot min LapTop?

Frågade även hur det kommer sig att min kompis likadana Dell dator fungerar.

Jag fick nog med en massa mer, men eftersom detta kommer bli en novell ändå stoppar jag där.

Han frågade mig om detta betyder att jag säger nej till att skicka in datorn.

Jag sa;
Jag skickar in datorn om jag måste. Skickar den ej utan att kolla mina rättigheter, och att jag anser det fruktansvärt pinsamt från deras sida om det skulle gå så långt.

Jag sa att jag får kontakta dem efter min semester så får vi boka in att datorn hämtas i så fall...

Han sa att han fick tolka detta som ett "nästan nej"... Och skulle framföra detta till chefer ännu högre upp....
Alltså det verkar finns typ minst 10 nivåer av chefer på Dell.

Han frågade hur jag anser detta löses på bästa sätt?
(han är inte observant)

Jag sa;
Ny dator.
Ni får denna gamla naturligtvis. Sedan kan ni sitta och spela "Sims" tills ni kräker på det. Ni kan konstatera att jag hade rätt eller fel . Men ni förkortar denna redan 9månaders processen lite. Vi går snart in på månad 10 annars.

Han skulle framföra detta och återkomma till mig efter min semester.
Jag sa att har han bra nyheter kan han ringa min mobil. Men har han negativa nyheter kan det vänta. För jag orkar ej med dem längre.

Summering:
Jävligt mycket jobb för en dator. Så mycket principer, så mycket bullshit.

Kräva ny dator efter 1 månad 1-2 fel. Fine, jag respekterar att de hade reagerat.

Men nu får de se hela bilden. Och tyvärr (för deras skull)... Tror jag inte det är jag som är den som kommer att gå ur denna situationen som förlorare.
För jag tycker jag ser så många brister i deras hanterande. Att även om datorn hade fungerat helt felfritt idag. Så är resan hit redan pinsam.

Jag sa att min "såpopera liknande Dell historia" kan nog avskräcka en del kunder. Speciellt om den inte ens löser sig.

För nu talar jag inte ens PC/Mac.... Utan låt oss säga jag varit i valet och kvalet mellan Dell/HP tex.
Hade jag hört någon berätta detta. Då hade Dell varit utesluten för mig.
Jag kanske lyssnar för mycket på användares åsikter innan jag handlar. Men jag misstänker där finns några som tänker som mig.

Sorgligt pinsamt. Hoppas det finns ett svar inom några veckor;
Lösning, eller om Dell kontoret ska spela Sims ;)

No comments: