Wednesday, October 24, 2007

Funderar högt igen

Då är det dags för mig att tänka lite högt igen :P

Jag spenderar mycket tid just nu med att sitta och lära mig hur min MacBook fungerar.
(om någon missat att jag skaffat en sån är jag imponerad, haha)

Att jag spenderar mycket tid med att lära mig är positivt menat. Just nu känns det som allt heter annorlunda i Mac'en och har olika kommandon.... Ännu en gång, detta är ej negativt! Det är bara en ny värld för mig, något jag behöver lära mig;)

Vill spola tillbaka alla tankar, hjärnor etc och bjuda in till några funderingar... Ja eller vad man kan kalla följande svammel :P

Finns det någon här som missat att jag har problem med min Dell dator?
(ännu en gång, vilken sten bor du under? hehe)
Min Dell dator är en PC. Inte för det har så stor betydelse egentligen, eller kanske....

Köpte Dell datorn för 9 månader sedan. Datorn felsöks forfarande. Den har felsökts, reparerats etc i 9 månader.

När man hör/läser mina något kanske extrema berättelser om datorn kanske man kan tänka;
-Skit dator
-okunskap från användarens sida
-För höga krav

Om vi fastnar vid typ att jag "använder" datorn fel, eller inte har den minsta kunskapen över hur den ska fungera... Och att jag ställer sjukt höga krav på produkten....
Då kan man ju dra slutsatsen att jag gnäller på Dell utan anledning.
Jag är en dryg jobbig tjatig kund. En kund som troligtvis dessutom får stämpeln "Tjej". Behövs nog inte mer ord på ett support för att summera varför det ej går att hjälpa kunden med omöjliga saker.
Vi har en fördom (tror jag) att tjejer inte kan eller är intresserade av teknik.
Så när jag berättar för en tekniker på telefon hur jag ställt in grafik etc och han ej kan reda ut detta.. För det tar ju på det manliga egot dessutom. Då är det nog enkelt att säga "hysterisk tjej"

Det var en rörig summering av tankar på hur Dell kan uppleva mig.

Relativt i början av denna "Data resa" så korsade en person min väg... Detta är den första personen jag känner som har/använder Mac.
(kände knappt till att Mac existerade)

Kändes lite som det var för bra för att vara sant... Typ när han sa "Det bara fungerar i en Mac.... Nä det är inte problem.... det händer inte etc"
Även Mac's reklamer verkade för bra för att vara sanna....

Har i ett antal år "velat" (ordet vilja) ha en LapTop.
Nu blev det aktuellt att jag skulle köpa en. Och då blev det för mig självklart att testa en Mac.
Dels var jag nyfiken. Och vad hade jag att förlora?

Jag har märkt att de 2 datavärldarna är uppdelade av en del tramsar som har ett sandlådekrig "Mac usch, PC fy". Antingen eller, inget mellanting, totalt hat....

Därför såg jag förbi alla PC personers fördommar mot Mac.

Min MacBook anlände i Fredags. Den anlände samtidigt som jag hade en tekniker här som ännu en gång försökte laga min dator.

När han gick önskade han mig även lycka till med min Mac. Han sa "Jag kan endast använda vänners Mac's när jag är halv full"... "trevligt" sa jag....
Antingen hade han rätt, eller så stämde det jag tänkte "Är han verkligen så korkad" (bör påpeka att han var bra och trevlig, men den meningen var korkad)

Jag packade upp min LapTop.
Först tittade jag på den. Kändes overkligt, den var så fin så fin :)

Sen letade jag ivrigt efter instruktionsböckerna och skivorna...Blev lite nervös och trodde jag inte fått det paketet...
Hittade en liten låda... Där låg en minimal instruktionsbok... Jag har aldrig sett en så liten instruktionsbok! Och det var bara de första sidorna som var av behov.

Typ välkommen till Mac. Så här startar du datorn... Sen handlade de andra avsnitten om felsökning. Så man behövde inte läsa mer.

Hittade 2 cd skrivor också. Men de behövdes inte installeras. Hoppas jag i alla fall, för jag har inte installerat...

Jag startade Booken. Fick klicka och skriva lite. Men ändå, inom några minuter hade den startat.

"Den bara fungerade" ;)
En mening jag hört mkt, men inte kunde helt våga tro på innan jag såg det.

Ännu en gång satt jag och bara tittade på datorn. Kändes nästan som "vad ska jag göra nu?"... Jag är van att det tar några timmar minst att starta en ny dator. Och då menar jag inte att det är pga problem. Det bara är så.

Nu bara fungerade det....

Sen är Mac världen helt ny för mig. Har aldrig i hela mitt liv testat en Mac dator.... Så jag visste inte vad "knappar" gjorde eller hur man gjorde saker....
Detta skrämde mig inte.

Efter kanske 30min spelade jag in mitt första videoklipp...

På kvällen kändes det som jag kunde 10% av vad datorn kunde... Men det gjorde mig inget... Det är ej datorns fel. Datorn gör vad den ska, den fungerar ;)... Det andra ligger på mig....
Den natten somnade jag med datorn vid sägen, kollade på film.
Filmen bara fungerade den med. Inga felmeddelande, krascher eller konstigheter...

Har gått några dagar...
-Jag börjar lära mig att göra bildspel mer lite effekter.
-Har gjort mitt livs första DVD. Postade den som en överraskning till mamma. Var en film om vår förra semester.
-Lärt mig "delete" (en funktion jag är beroende av... Men då jag fick höra hur jag skulle trycka, var det inga problem och jag skiter i att det inte heter delete)
-Lärde mig för en stund sedan hur jag "högerklickar" (har ju bara pekplatta)
-Hittade en film om hur man installerar filer och tror jag fattar det nu

Känns som jag kan typ 15% nu...

Trots att jag fortfarande lär mig "jäkligt vanliga basfunktioner" som ni kanske förstår... Så bara fungerar den...
Den fungerar trots att jag lär mig detta nya språk...

Jag har i princip aldrig behövt starta om den under användning. Har jag gjort det har det varit för jag självmant installerat något.
1 gång hängde den sig. Jag tror jag gjorde nått fel... Har inte lärt mig hur man startar om när den hänger sig så jag bröt strömmen. Sen fungerade den fint.

För er som orkat så här långt ;)

Om jag är en jobbig kräsen totalt okunnig person med för höga krav...
Hur kommer det sig då att jag inte klagar på min MacBook?
Hur kommer det sig att den fungerar trots att jag inte kan allt?
Hur kommer det sig att jag inte behöver installera saker konstant?
Hur kommer det sig att den fungerade redan när jag fick den?

Kan det vara så att
"Jag är nöjd när det fungerar... Missnöjd när det inte fungerar"? :P

Och jag verkar dessutom ha självinsikt nog att se när det är handhavande brist eller databrist...
Det vill säga jag är ju redo att erkänna att jag inte kan Mac'en än. Den fungerar trots att jag inte är bäst än.

PC har jag haft sen jag skaffade dator för hundra år sedan.
Borde jag inte ha samma självinsikt där?
I det fallet har jag dessutom liiite kunskap. Inte stor i jämförelse med tekniker och andra intresserade. Men jag vet att jag kan lite.

Kan det då vara så att "Dell datorn fungerar inte".... Jag hade inte klagat om den fungerat...

Jag är nu ännu mer övertygad om att jag inte enbart är en jobbig tjatig kund. För hade det varit omöjligt att möta mina önskemål och krav. Då hade inte en LapTop lyckats heller.

Slutsats. Fel på PCn. Fell i Dells hanterande av ärendet. Jag inbillar mig inte saker. Och de får som företag reda ut detta eller erkänna att dem ej vet hur man gör.
(det har dem möte om nu.... 2 veckor kvar)

Slutsats 2 vi kan dra;
Jag älskar min Mac :)
För även om det är frustrerande att inte "kunna allt direkt" så märker jag att jag lär mig snabbt, så om nån vecka kan jag den.
Och det jag kan hitills räcker mer än väl.
Jag hade aldrig lyckats göra de sakerna jag gjort annars...

Så att få in en Mac i mitt liv och jämföra var guld värt.
Jag jämför inte endast med hur min strulande Dell håller på. Utan jag jämför med min PC upplevelse genom alla år.

Och då kan jag bara säga detta är som natt och dag!

Får vara fördommar då emot Mac. Folk kan tycka det är korkat att skaffa Mac när ingen har det etc... Uppstår fildelningsproblem löser jag det.

Även om jag ej haft 9månaders strul med min Dell dator. Kan jag ju säga att en stationär PC blir det nog aldrig igen.
Kommer ju ta ett par år innan den stationära behöver bytas ut (om jag ej vinner på lotto, haha)...
Men nu när jag fått möjlighet att öppna ögonen och se skillnaden...
skulle jag kalla mig kokad om jag någonsin spenderade mina pengar på att köpa en produkt som endast kan göra hälften av sakerna jag vill... Skulle inte falla mig in "även om alla har en sån"

Ett sista exempel (för de tåliga som orkat ända hit)

Jag har en Ericsson mobil. Använder den som kamera. Överför bilderna till datorn via en USB kabel.

När jag köpte mobilen hade jag annan dator (men det blev liknande fel på denna pcn då)

Jag var tvungen att installera en CD. Denna CD skulle installera ett program som heter "Pc suit" eller nått...

Hur jag än gjorde så fattade ej datorn att mobilen var ikopplad.

Kunde ej använda programet "Pc suit"... Men för att manuellt kunna flytta filerna (jag behövde inte ett flashigt program för det, är inte helt idiot) var jag tvungen att behålla "Pc Suite"... Jag kunde inte ens radera ikonen från skrivbordet...

Jag kontaktade Ericsson och frågade varför inte programmet fungerade... De visste inte...
Jag surfade runt på nätet. Såg att alla hade problemet.
Problemet var att i windows säkerhetspaket 2 (eller nått). Så godkänner windows endast program microsoft godkänt. Jag letade i listan. Den Ericsson mobilen fanns ej med.
Ericsson hade inte bett att få sin produkt godkänd.

I denna nya datorn fungerade det bättre (nu kanske programet är godkänt)... Huruvida programet fungerar eller ej vet jag inte.... Tog bara drivrutinerna och kör manuellt. Men slipper deras PC suit ikon på skrivbordet...

Hade min installations CD redo till MacBooken.
Jag såg att Booken har Bluetooth... Tänkte "jag testar, skoj att se".
Aktiverade bluetooth i mobilen... skickade en bild till Booken.
UTAN att ha installerat eller något så kom bilden till Booken.

Detta programet har "bråkat" med mig i ca 1år. Jag fann väg runt det. Men det strulade.

Sen utan att göra ett skit, så fungerade den i Booken, utan sladd dessutom....

Ett exempel på varför MacBooken bara imponerar på mig

"Den bara fungerar"
Det lät overkligt, men av nån sorts magi, så gör det det... Det bara fungerar....

*Puahhh* det var långt svammel..Men där fanns en poäng, jag lovar....

No comments: