Saturday, October 20, 2007

Den har anlänt!!!

Som en gåva från ovan anlände min MacBook redan igår (fredag)!!
Den beräknade tiden var mån-tis eller ons-tors nästa vecka :P

Jag kommer göra ett inlägg om denna lilla mirakel maskins arrival snart... Bilder och allt... Måste bara lära mig lite, haha

En bild mitt i allt... Helt utan sammanhang...Men humor som visar min totala dyrkan och Nöjdhet;

MacBook film

ULTIMAT Igår kunde jag se film i Sängen!!! Jag kunde "nattas" av film :D

Försökte blogga via Macen igår...Men för att använda Blogger krävdes firefox...Och hur jag än gjorde så lyckades jag inte installera den...

Lista av saker att lära mig:
Installera saker
Hitta "delete"
"Helfönster" dvs göra fönster större...Så de täcker hela skärmen... Internet och så visas i halva fönster, hittar inget sätt att maximera
Lära mig Mac språket/programen

Saker jag mer än gärna gör..... för det
FUNGERAR!!!!

Ique, du hade rätt!! Även om jag fattar noll just nu, har Booken redan överträffat alla förväntningar!
OCH jag slapp vara 1 av de 1000 som hade problem... Den fungerar... Min Tekniska otur verkar ha vänt :D

Jag fattar inte hälften än...Men fattar tillräkligt för att se att den fungerar! Jag märker omgående om det ej fungerar... Vi tar Dell Datorn som ett ultimat exempel.... Kommer en historia om gårdagens service sen med...
Den gick ej bra... Så nu ska cheferna få jobba på ny data, jag accepterar inget annat... Men låt oss glömma det för en stund...

Har min MacBook!

Det första jag testade var att spela in en liten film.... 30 sekunder av ingenting...
Ljuden och texten är jag som tramsar... Inte lärt mig hur man gör, men det var roligt ändå :)



Nu ska jag ta mig iväg till typ Elgiganten och teckna ett Tele2 mobilt bredbands abonemang... Innan en viss datum i november bjuder de på modemet och det kostar 99kr i månaden sen bara...Låter helt ok....

Min enda rädsla eftersom det är 3G och allt man hört om deras täckning... Men Tele2 sa att har jag inte täckning i min lägenhet går det att häva köpet... Så Tele2 here I come again...
Ett företag jag inte har nått illa att säga om...har Tele2 i det mesta, fungerar alltid bra :)

6 comments:

Fredrik said...

Installera:
Du laddar ner programmet, öppnar mappen, så hittar du en fil som är programmet, som heter typ Firefox
När du vill installera det så drar du bara över filen till din applications folder. Sen är det klart.
För att avinstallera går du bara in i applications foldern och drar filen till papperskorgen.

Delete:
Det finns inte i kompaktversionen av tangentbordet, vilket laptoparna har. Det finns dock någon kombination av knappar du kan trycka in för att få delete. Men jag har aldrig haft någon funktion för det. För att ta bort filer trycker man Commando (Mac tangenten) och Backspace.

"Helfönster" funktionen finns inte som den fungerar på PC. Och med gott syfte. Det du gör är att du trycker på + tecknet uppe till vänster, (gröna knappen), så kör den upp det till "helskärm" så som är bäst för fönstret. Om du vill ha någon annan storlek så drar du bara ut fönstret till den storleken, när du trycker på den gröna igen sen så blir det annan storlek igen. Du lär dig snart hur det funkar om du pillar lite med det.

Jag kom på att du beställde datorn en vecka för tidigt egentligen, det släpps ju ett nytt operativsystem nästa vecka, det är inget jättenödvändigt, men något man bör skaffa sig efter ett litet tag. Men du kan ju lära dig det du har nu först så får du nytta av det nya operativsystemet senare.

Firefox är alltid bra att ha, det är ny browser, men du skulle kunna installera det senaste Safari också, 3an.. Men den kommer också i full version nästa vecka.

Men som sagt, du kan installera firefox som jag skrev ovan.

Sen bör du fixa iWork 08, det är Mac versionen av Office paketet (Office paketet finns också, men iWork är faaaan så mycket bättre)

Men.. Min rekommendation är bara att leka runt med allt möjligt. Det är så härligt att sitta vid en mac så man lär sig snabbt hur allt funkar.

Fredrik said...

Just det, kom på att du frågade om MSN också.

Adium är den bästa MSN klienten i min åsikt, "riktiga" MSN finns också men inte i senaste versionen, så det är mycket sämre.

http://www.adiumx.com/

Ann-Christin said...

Ojojoj! Då kan du inte chatta med mig längre? Tur att det finns telefon! Kul att du fått din eftertraktade leksak! Jag har ju fått en "Hippo"! Hoppas att du klarar av att åka på semester. Leksaker lämnas hemma???????eller?

Ann-Christin said...

Läs "Sydsvenskan" idag på nätet, handlar om Malmös råttor och Sigtunagatan. Du har ju tur!!!!som inte bor där!

Johanna said...

@ IQue

Tack, tack, råden hjälpte till mkt :)

Nu har jag hittat "delete" den kombinationen du skrev. Fungerade fin fint :)
Kände mig bara vilsen utan min "delete knapp" så van att ha en. Nu fick jag markera och dra allt till papperskorgen. Går bra, men i längden var det jobbigt för den late, hehe

Den MSN verkar fungera fin fint! Gillar "den gröna Ankan" som är ikonen... Den var jätte söt... Den hade jag velat ha som MSN symbol på "PCn" med, haha

Jo, märker att jag lär mig mer och mer när jag sitter och pysslar och leker med datorn, och det är bara skoj :)... Besvärar mig inte att jag inte kan allt nu... Är lite som att gå runt blind, men synen bättras varje dag :D

Enda jag inte riktigt förstår är det här med att installera filer.. Ibland går det och ibland går det inte... Tror inte jag hittar den där application folder saken... Brukar lägga in filerna i mappen som heter Program.. Ibland hjälper programen mig själv att installera...
Men Firefox är envis. Den vägrar...

Firefox i sig är inte så viktig egentligen. Det är bara för att kunna sköta denna bloggen även på Laptoppen...
Kollade i "hjälp" här i "blogger" och det verkar som vissa funktioner i bloggen när man skriver (om jag förstod det rätt) endast är kompatibla med firefox om man använder Mac...
Men det löser sig...
Tills jag löser det så Bloggar jag på PCn :)

Förstår helt det du skrev för ett tag sedan. Att en vän till dig som köpt stationär dator, nu mest använder sin MacBook.
För även om jag har mycket att lära. Så fungerar den jätte bra. Skillnaden Mac/PC är som natt och dag. Och då har jag bara fattat kanske 10% haha... Så detta känns helt toppen :)

just det...Jag såg också nu på nätet att ett nytt operativsystem var påväg inom kort...
Men för mig är detta så nytt ändå, så det är nog bra att jag lär mig detta först :)

Och jag faschineras av att det som sagts i reklamfilmerna, och som du sagt "it just works"... Det stämde... För mig är det en ny overklig värld att det fungerar!
Inga installations skivor (hörde till 2, men tror ej jag behöver dem).
Sen liksom bara fungerar sakerna... Konstig sak att förvånas över kanske... Men jag förvånas ständigt... För även saker som fungerar i PCn, får jag ju kämpa innan de fungerar...
Så detta är ovant, men på ett bra sätt :)

Johanna said...

@ Mamma mia

Jo då, ska nog kunna chatta med dig. Dels har jag ju min "stationära dator", och så håller jag på att fixa msn i MacBooken :P
Men ikväll kan vi höras på tele, lättare att summera där...

Nu ska jag akutstäda... Ser kaos artat ut här hemma...

Läser sysdsvenskan senare ikväll :P
Har mkt skit på min gata, men inga råttor än så länge vad jag vet, tack och lov :)