Friday, October 26, 2007

Dagens Dell

Känns som en lämplig titel:P

Ni som läste gårdagens inlägg vet att jag nekade att skicka in datorn till Dell innan min resa. Och att vi kom överens om att jag skulle skicka den efter resan om jag var tvungen.

Idag runt halv 2 tiden blev jag uppringd av "stackaren" igen.
Han berättade att han förmedlat mina åsikter till nya chefer och att de kommit fram till följande;

Datorn måste skickas in till Dell. På Dell skulle spelet testas, felet konstateras.
Dock hade de tagit i beräkning vad jag sagt. Så datorn skulle inte lagas. Hittades felet så skulle datorn bytas ut till ny.

Dessutom ville han ha datorn idag. Han kunde fixa så ett expressbud hämtade den.
Jag förklarade att jag var ej hemma och att jag ej hade möjlighet att lösa detta innan kontorstiden var över för dagen.

Dels talade vi ju om igår att jag inte hade tid att radera saker i datorn på så kort tid, så vad fan var nu detta.

Detta var mycket svårt för honom att ta in.
Han frågade om jag kunde se till att datorn flyttades till annan adress när jag var bortrest så den kunde hämtas där.

Jag sa att det kanske kunde gått. Men att onom 3h kommer jag ej hinna få tag på vänner och bekanta och höra om de har tid med detta nästa vecka. Han behövde en adress idag.

Jag sa också att jag har fortfarande inte tid att hålla på med datorn. Vilket även innefattade att jag ej har tid att se till att datorn flyttas till annan adress.

Han tjatade ganska mycket om detta. Så jag frågade om jag skulle avboka min resa så jag kunde sitta hemma och "vårda" deras dator. Släppa in bud, ta emot den igen, göra lite installationer etc. Frågade om detta lät vettigt.
Till min förvåning fick jag inte ett nej.
Vilket ledde till att jag frågade att om jag väntar till efter semestern. Betyder det att detta ej går att lösa.... Men jo, det gick ju....

Då konstaterade jag att vi var inte nöjda nån av oss. Och om han ej fysiskt kunde komma till Malmö och uträtta alla mina ärenden och hinna arbeta ikapp saker jag ligger efter med... Alternativt klona mig till 2-3 versioner. Så gick detta ej att lösa på 3h.

Jag sa även att jag tycker att detta var en hemsk lösning. För nu insåg jag att jag skulle få tillbaka skitdatorn utan förändring.

Påpekade att Dell rekomenderat brand och sagt att jag inte ska ha ljud i datorn. Så ska Dell felsöka denna datorn kommer inte mina grafik problem existera på världskartan. Alternativt att de startar upp datorn. Ser skrivbordsbilden "fiiiin..... ingen blue screen, datorn fungerar, skicka tillbaka"

Han försökte övertyga mig om att detta ej kommer att ske. Han skulle personligen deltaga i att kolla datorn. Och det skulle ta minst 1-2dagar...

Jag kunde inte fejka att jag kände mig nöjd eller övertygad av svaret.

Vi satt och bollade detta fram och tillbaka. Och vi kom inte längre. Jag sa att jag får ju kontakta er efter resan. Jag kommer kontakta konsumentverket sen er. Men längre kommer vi inte.

Ni måste ha in datorn för att byta. Ni litar ej på vad jag säger eller vad tekniker på plats sagt.
Och jag tänker ej skicka datorn idag, eller påstå jag tycker ni hanterar detta bra. Så vi kommer inte längre.

Strax innan 4 tiden blev jag uppringd.

Min första mening var;
"Vad har ni nu lyckats försämra"
Jag har ju märkt att där händer saker snabbt. Och helt ärligt var jag så arg och trött på dem att jag fixade inte att de ringde igen....

Denna gången var det positiva nyheter, jag nästan svimmade!

Han berättade att han hade tagit upp mitt samtal med cheferna igen. Och de var nu överens om att denna datorn byts ut rakt av

"Halleluja, det tog bara 9 månader"

Den nya datorn beställs idag och kommer inom 2-3 veckor. Så lagom till när jag kommer hem.

Jag skulle få en likvärdig eller bättre. Han sa att den jag har produceras inte i exakt samma utseende längre.
Jag sa att så länge det är samma och inte sämre spelar det mig ingen roll.

Jag tackade för att detta äntligen ev har ett slut. Sa att jag tror det inte förrän jag ser det. Men att detta var ett stort framsteg.

Detta sa jag inte... Men är nästa dator lika kass, så vet jag att det är Dell som inte kan mer. Så då får man se till att den är i fungerbart skick bara. Men tror nog att det ska bli bra med ny.

Förhoppningsvis var detta dagen då det löste sig ;)

Han frågade även om jag kom ihåg namnet på vem som rekomenderade branden. Men det gjorde jag tyvärr inte. Men kunde beskriva tidsmässigt när det var. Så i sinna loggar borde de la kunna se vem som svarar telefonen. Hoppas det. Han ville i alla fall tala med den personen. För att säga till en kund att det är bättre om man kör sönder datorn så den överhettas och kanske börjar brinna, det är oacceptabelt...

Se där, där fanns gräns även för vad som var ok felsökning även på Dell *garvar*

3 comments:

Anonymous said...

Grattis! Alltid en underbar känsla när man vet att man har rätt, och vinner!

Förresten, appropå något helt annat; Varför skulle Mensamedlemmar ha något emot stavfel och liknande? Jag tänker på din lilla textsnutt längst ner på sidan... Såvitt jag vet finns det gott om medlemmar i föreningen som har exakt samma svårigheter?

Johanna said...

@ef

Tackar:)

Kortaste/enklaste svaret är nog rädsla.

Den lite längre förklaringen...
Har genom erfaranheter ofta upplevt och eller kännt att jag anses mindre smart pga hur jag skriver. Personer är snabba med att sätta "dum" stämpel. Speciellt personer man inte känner...

Så min textsnutt är helt enkelt ett självförsvar, en önskan att slippa dumförklaras på min egen sida.

Skriver vad som snurrar i mitt huvud...Ofta långt och rörigt... Vill att de som läser ser förbi det och ser vad jag faktiskt försöker säga/skriva/förmedla :)

Ann-Christin said...

Hurra för dig!!!!! Kanske kommer den nya datorn lagom till den födelsedag. Ja,ja efter då! men pojkarna skall i alla fall få fira din födelsedag! Sång och god drink! Själv kan du skylla rodnaden på solbränna! hahahaha! Det skall nog gå bra. Moster är på bättringsväg!!