Wednesday, April 9, 2008

Detta är inte ok

Fick reda på vid lunch tid idag att min dator skulle levereras vid kl17-21 tiden.
En nyhet jag blev glad över.

kl17:15 togs denna glädje ifrån mig.

Just nu är jag upprörd, arg, förvånad, förbannad och alla ord som kan tänkas ingå i liknande kategori. Vissa saker som skriver/sägs kanske jag ångrar sen (jag kanske överreagerar)... Just nu känns det ej så dock.

När jag fick datorn ur lådan såg jag att datorn fått ny "vänster sida" på chassit. Jag köpte/betalade för ett chassi där den ena sidan var av glas/plast (kallades glas, men det tror jag kanske inte helt på).
I datorn används komponenter som lyser "blått".
Effekten var både att kunna titta in i datorn utan att öppna den och att den lyste blått.

Detta var ej en livsviktig effekt. Men en produkt jag betalade för vilket kommer bli min poäng.

Såg att företaget valt att sätta på en annan sida. En svart/metall sak.

Under åtgärder stod där inget om att sidan bytts ut.

datorn
Personligen kan jag ej se "fönster effekten" längre...kan du?

Jag anser, att fanns där en anledning att byta ut "sidan". Kunde de antingen skrivit det i handlingen. Eller rent ut av kontaktat mig och frågat innan bytet ägde rum.
För helt ärligt.
Effekten jag köpte försvann utan att jag fick välja, eller veta varför...

Kollade så jag fått tillbaka rätt dator, ett misstag kan ju ske. Men då jag såg att "bucklan/hacket" var kvar på toppen, visste jag att detta var min.
Det hacket var där när jag fick hem datorn.
Jag anser det lite slarvigt, och företaget fick en bild och det antecknades att där var ett hack på toppen....

Dessa 2 saker kombinerade tycker jag börjar se mer slarvigt ut.

Men, men...Jag ansåg att jag "skiter" i vilket, ville använda datorn.
Då uppstod nästa dilemma...

datorn2
Jag tycker att detta ser ut som "dator misshandel"

Såg att där var "hål" bak på datorn.

(jag har förvisso aldrig använt alla "fack" men där brukar vara en metallbit som sitter i de "oanvända facken")

I och med att jag kunde titta rakt in så såg jag att grafikkortet låg/ligger på snedden.
Tyckte det var lite konstigt. Men datorn kommer från en service/grunkontroll så då måste ju detta vara ett sätt dem ville ha detta monterat.

Sen naiv som jag är tog det ytterligare några sekunder att fatta att då kan jag ju inte ens använda datorn, för jag kunde inte sätta i kontakten till skärmen (grafikkortet)

Ser ut som om datorn tryckts ihop med "våld".... det har blivit "bulor" på baksidan där det saknas innehåll...

Datorn levererades 15min efter det att komplett's support stängt för dagen.

Jag är rasande.
Jag inser att jag kanske överreagerar.

Sen inser jag också att det bryr jag mig ej om. För att köpa en ny dator och få tillbaka en som ser begagnad ut typ.
Slarvigt, ny sida, inte satt fast saker, oanvändbar....Detta ringar illa i mina öron...

Jag har inte kunskap på att installera saker "fysiskt" i datalådan, och undviker detta i den utsträkning jag kan.
Inser att även jag hade kunnat googla fram beskrivning och försöka rätta till grafikkortet så jag kunnat starta datorn och se hur det ser ut där.

Men varför?! Ska man inte som kund kunna få en fungerande produkt från "Service"?
Nu är det inte ens att den endast kommer från "köpt/byggt ihop".
Nu har den i 2-3 dagar utsatts för tester.... Då tycker jag att den enklast biten kanske borde vara att skruva ihop datorn?!?!

Dell har jag fortfarande inget positivt att säga om, deras (Dells tele support och Dells tekniker iaf) saknade totalt kompetens på sina egna produkter.

DOCK finner jag nu en anledning att lyfta fram en sak till deras fördel.
Dell kanske inte "förstod" sig på hur datorn fungerade när den var igång.
Men jag har aldrig varit med om att saker ej monterats.
Så Dells fördel, de skruvade ihop sin dator.

Så detta var en sak jag ej var riktigt förberedd på.
Otur är något som förföljer mig.
Men kan detta verkligen ligga på mig, kallas min otur? Har fler upplevt detta? Är det vanligt att få tillbaka produkter i ett sämre skick än när de skickades in?

Förhoppningsvis reder detta ut sig imorgon bitti. Personligen tycker jag att det är tydligt att detta inte är rätt....

Annars kan jag lova och det är viktigt för mig själv att lova mig: Detta kommer inte att ta 11 månader att lösa. Jag hade för stort tålamod med Dell, det blev en otroligt lång historia, och det gör jag aldrig om.

Situationen här är inte den samma.
Denna datorn verkar bra (pc mässigt) och jag är nöjd med den.

Nu önskar jag bara att få delarna monterade, chassit (baksidan) lagat och kanske rent ut av få tillbaka "fönster effekten" jag köpte.

Så önskelistan är ganska logisk, men jag har det senaste året lärt mig att man ska inte ens tro att logiska/uppenbara saker är självklara. Man ska alltid inse sin plats och leva på total tacksamhet och hoppas att inte saker går för mycket åt skogen.

2 comments:

barsten said...

Jag saknade också ord när du berättade detta för mig.

Tänkte, detta händer ju inte, detta är bisarrt, detta är sjukt osv...

Ironi att detta är en komplett ny dator ;) som behövdes lämnas in på service och kom tillbaka i det skicket. Inte ens ena sidan av "chassit" var den samme. Svart istället för "genomskinlig med blått ljus" som du köpt från början, bucklor, hål etc... och de bedömde denna dator som godkänd *ASG*

Nä, man kan ju tro att det var en dag de tog in folk från gatan som fick mecka med din dator eller ngt...

Johanna said...

jo...Ord är lite svåra att finna till denna bisarra sits...

Jag hade varit "stolt" över personen jag anställt som "fixat/lagat" denna data så fint....
Helt klart "promotion, eller foten i ****" haha