Wednesday, April 23, 2008

Dagen var inte slut

Varning: Långt svammlande inlägg.
Innan idag är det bara Dell som lockat ur mig så här långa texter:P

Strax innan kl17 blev jag uppringd av Komplett (klagar inte, fick mina svar)

Hamnade i en sits som krävde envishet och självbehärskning från min sida:P
Jag kunde nämligen fått datorn på Fredag. Men hamnade inför ett val. Och med tanke på hur mycket jag vill ha datorn tillbaka var detta ett val som krävde självbehärskning ;P

Jag kommer på mitt vanliga sarkastiska vis berätta vad jag fick slängt min väg denna gången. Går inte till personangrepp, det var en trevlig person jag pratade med...Men jag roades av vissa saker och vissa "logiker"

När vi började prata sa han nått i form av "ska bara....dialekt" det var vad jag förstod.
Jag pratar bred skånska, ett av mina största komplex, så jag utgick från att han inte förstod mig. Sa att jag skulle prata långsamt.
Jag vet om att jag kan prata i en hastighet av 220, och det hjälper inte dialekten.

Men jag hade missförstått. Han skulle tydligen "ställa" om sin dialekt för han kom tydligen från Skåne, men hade nyligen lyckats ändra sin dialekt.
Nu är ju inte Göteborska svår att förstå på några sätt och vis. Men det var ju snällt att han ville anpassa sig, så jag sa inget...

Det blev lite problematiskt sen, men jag ville inte erkänna det heller.... Undrar vilken del av Skåne han kom ifrån. För det blev en "Göteborsk, Norrland, Dansk" dialekt som var ganska svår att förstå...
Vilket i sin tur ledde till att jag fick sitta och säga "va, ursäkta" hela tiden....Och höll med om en del saker jag inte riktigt vet vad jag höll med om.
Men jag kände på mig att vi skulle få delade åsikter under samtalet, så detta var inget jag ville påpeka, han gjorde ju detta för att vara snäll....

Nu till Komplett logiken....

Detta var bestämt via tele och mail innan datorn skickades tillbaka denna rundan:
-Nytt chassi
-Nytt grafikkort
-Alla delar skulle testas och flyttas till det ya chassit

(jag ville ha helt ny dator, men det tog längre tid har det påståtts)

På service lappen jag skulle lägga i lådan var det en tom ruta där man själv kunde skriva i om man hade något att tillägga inför "servicen"

Jag hade skrivit att jag hoppades att det stämde som det sagts på telefon, dvs att jag ej skulle ha tillbaka detta grafikkortet. Skrev att jag inte under några omständigheter accepterade det grafikkortet.
(med tanke på denna utdragna soppan tycker jag att ett litet krav kan man få ha, blir som kompensation)

Killen började berätta vad han gjort med datorn, och informerade att han kunde skicka datorn imorgon om detta var ok med mig.

Arbetet:
Frågade om det var en fönster sida jag hade på mitt chassi så han kunde sätta på rätt.
Testat så grafikkortet fungerade.

Det var alles.

Hade dem sagt att dem inte tänkte göra något alls från början. Hade dem kunnat skicka min chassi sida på posten. Grafikkortet hade jag kunnat "bända" baksidan tillrätta för och sätta dit själv.

Men detta var ju ej vad som sagts. Ännu en gång hade jag matats av felaktig information. Eller den kanske var rätt, men i verkstaden så pga lathet föll det.

Jag frågade vad som hände med det nya chassit?
Han hade ej läst/sett (så det stod troligtvis inte nånstans) att chassit skulle bytas ut.

Jag sa att det var ju deras huvudförsvar till varför dem ej ville byta ut datorn till en ny. Att dem bytte chassit och flyttade innehållet, det skulle gå snabbare.

Jag sa att detta chassit ser ganska slitet ut nu...

Han sa att om jag ville fick jag naturligtvis ett nytt chassi, men då fick han beställa ett, och då tar detta ett par dagar till. Han sa att den deffekten han hade reagerat mest på var bucklan på toppen. Då kunde jag informera att det fanns där när dem sålde datorn. Det ar lite olyckligt sa han...

Så min summering blev att "buckla gång 1", "hoptryckt böjt chassi" gång 2... Datorn är ny...Låter detta ok?

(hade jag själv åstakommit skadorna hade jag inte sagt ett pip...Men nu är fallet ej så, och jag är rädd om sånna här saker...Så då behöver inte andra ta sönder det för mig)

Frågan om jag ville byta chassit drog vi nog 5-7ggr... Så jag fattade ju att jag skulle ge med mig och säga att det inte behövdes.
Och i mitt huvud snurrade bara "vill du verkligen fördröja detta längre"...Men kom fram till att det ville jag. För efter denna processen vill jag ha det bra, vill ej göra detta igen.

Sen frågade jag om grafikkortet.
Det hade klarat ett test och var godkänt.
Jag frågade om det inte hade framkommit att jag lovats nytt grafikkort?
Utöver tele och mail vet jag ju att jag skrev det på lappen.

Men då fick jag ju räkna med de där dagarna. Och grafikkort var tåliga.

Datorn blev ju redan pausad med tanke på att jag ville ha det nya chassit, så att jag skulle falla för argumentet att detta tar ett par dagar till fattade jag ej.. Allt beställs samtidigt.Så jag ade fått samma väntan även om jag tackat nej till nytt grafikkkort...

Komplett stod på sig att detta var en fraktskada från posten. Och om Posten varit så vårdslösa med paketet så har grafikkortet åkt fram och tillbaka i lådan 2 resor. Nu överdriver jag, men tolkat på det som sägs....

Av vad jag fått lära mig av timmar av guidning i tele när jag fått i uppgift att kolla vissa data delar, är att man ska vara mkt försiktig.
Så från försiktig till datamisshandel var gravt för mig....

Så det bestämdes att grafikkortet skulle bytas ut.

Sen kom vi till internet/nätverkskortet....Och där blev det komik:P

Han sa att han läst att jag haft internet problem. Men att han också läst att jag har en "Mac". Så han trodde att min "Mac" ledde till att det blev problem med internet i PCn.

Nu skyller vi problemen på min LapTop, detta var sött....

Jag berättade att när jag flyttar kabeln så bryter jag strömmen till modemet, så jag får ny signal, annars fungerar det ej.

För annars hade hans teori hållt.

Men trots att vi tjatade detta om och om igen så fick Macen fortfarande skulden....

Jag fick vara ännu tydligare. Sa att jag flyttar vanligtvis inte kabeln. Har trådlöst bredband till Mac'en.
(ja, jag använde det bara när jag har båda datorerna hemma, för det trådlösa är långsammare... Men i samtalet hörde det hemma att jag ej bytte så här flera ggr om dagen)

Sa att eftersom jag fått uppleva att internet dör i flera timmar i streck, så testade jag att sätta i kabeln i Macen. För att utesluta att det inte var problem med operatören.
Men då jag fick max hastighet i Macen, och noll i PCn... Lägger jag skulden på PCn...en vad som är fel det vet jag ej.

Efter några gånger gick detta äntligen "fram".
Så nu ska tydligen moderkortet bytas ut mot ett nytt som tydligen var lite bättre. Det kunde jag förtjäna efter denna resan...
Och eftersom jag knappt förstod honom så fick jag dubbelkolla så detta inte blir "byta ner mig"
han sa inte byta upp mig spntant, utan bara byta....
Så nu hoppas jag att det stämmer....

Sen var det något som skulle kollas grafikmässigt när datorn var ihopsatt igen. Och då undrade han om det var World of Warcraft jag spelade.
Jag kunde inte hålla mig för skratt, så han svarade på sin egen fråga ganska snabbt

"Misstänkte det med tanke på att ditt wallpaper är WoW och där ligger en genväg till WoW på skrivbordet"

*garvar* den tänker jag inte ens kommentera...

Han sa att han skulle sätta några killar med WoW konto på att spela på min dator på Måndag, så blev det inte bara kollat, utan kollat med rätt spel...

Skrattade inombords...

Jag fick i alla fall svar på en sak.... Datorn har ej formaterats om....Det var det enda positiva:P

Dell blev så satans förälskade i omformatering att det var deras svar på exakt allt. Vid ett tillfälle hade jag med deras hjälp formaterat om på en Fredag. Sen hade jag helgen på mig att kolla så allt fungerade. När jag ringde på Måndagen och sa vilka fel som var kvar, så gav dem som förslag FORMATERA OM...
och så fick jag fråga om det verkligen var lönt, bara 3 dagar sen sist? haha
Samma vecka skulle ytterligare en tekniker skickas hem till mig. Support sa att dem skulle skriva till teknikern att formatera om. Ännu en gång fick jag fråga hur många ggr per vecka man behövde formatera om skiten, haha

Har tappat räkningen på hur många ggr Dell datorn formaterades om... Så det var en trevlig överaskning att höra att dem ej gjort det på denna datorn, då slipper jag installera om allt:P

Ska bli intressant att se om dem tänker på att radera mappen där namnen på "gubbarna" sparas...
Jag kom på nu att jag raderade inte...Och mina namn är sanslöst tjatiga
Pinklady
TheClone
Biiatchen
RosaLyckan
Och ett till med Pink...

Visst, dem hittar bara mina namn om dem vill in och radera sina....
Tar dem fram namnen framstår jag som värsta bimbon:P

Summan av den långa kardemumman.....
Inga löften gällde/stämde spontant
Det enda jag skulle få gjort var att få tillbaka mitt fönster (sidan)

Istället blev det
Nytt chassi, grafikkort, moderkort och WoWande på arbetstid

Och jag hoppas verkligen att datorn lämnar verkstaden på Måndagen så jag hinner få den innan långhelgen.
Det var inget som var omöjligt, men inget jag kunde lovas...

Men trots att jag hellre hade tagit datorn på Fredag. Får jag ta risken att vara utan den längre igen. Hellre det än 3e gången gilt få tillbaka skit.
Nu har jag åtmindstonde försökt se till att det ska fungera.... Fungerar det ej efter det så ger jag upp projektet!

2 comments:

tRAsSeL said...

Haha,mycket krångel för att fixa en data? x)

Johanna said...

@ Skunken

Welcome to my world, haha :P