Monday, April 21, 2008

Datorn hämtad

Ska snart komma till ämnet.
Men nu i skrivande stund "mullrar" hela mitt tak... Ungefär som den natten då taket bokstavligen brast och jag fick en vatten dusch över mig...

Har tittat runt om huset, ser inget "arbete" som kan åstakomma detta ljud. Förhoppningsvis bara renoveras något däruppe. För min hyresvärd kan inte (trots allt jag kallar dem) vara så korkad att han/hon/den låter detta upprepa sig....

Visst denna gången har jag inte så mkt att rädda. Tack vare Komplett finns här ingen tung stationär dator att flytta. Och Macbooken slänger jag i sin väska, sen rusar jag...haha

Detta är över reaktion från min sida. Men att höra dessa ljud igen var obehagligt...

I eftermiddags hämtade posten datorn. "Kors i taket" ;)

Det var samma postkille som hämtade den sist. Jag möttes av
"vad har dem gjort nu?"

Han fick sig en 10 sekunders summering.
Han skakade på huvudet och sa att han kunde hjälpa mig att sätta fast grafikkortet om jag ville.

Jag blev lite paff, blir så sjukt förvånad över "snällhet" från främmande människor. Men fick förklara att det går nog inte att sätta fast kortet för baksidan är lite hoptryckt....

Så vi får/fick hoppas att detta löser sig nu:P

Av ren nyfikenhet/tristess så öppnade jag datorn i helgen (vilket ej var en bra idé).
Jag ville se om det fanns en logisk förklaring (som jag utan datakunskap kunde se) till hur detta gått som det gått...

Grafikkortet hade (uppenbarligen) släppt från både fästet på sidan och där på "baksidan" där det ska sitta fast...
Vet ej om allt bara ska sitta på plats av sig själv, eller man ska använda sig av skruvar.

Hur som, eftersom inga skruvar använts, och det saknades "luckor". Så måste grafikkortet lossnat redan när dem satte på chassit (vilket jag kommer till)..
Eller av en enkel putt/knuff på lådan.

Grafikkortet låg iaf helt löst. (förutom kablarna)

Sedan kom det största problemet. Jag kunde inte sätta ihop chassit!!

Är medveten om att de satt på fel sida, men eftersom verkstaden kunde få ihop datorn utan att reagera tyckte jag att då borde det ej vara ett problem...

När jag började få stora problem kom paniken...
Tankar som "Får jag ej på sidan kommer de kuna anklaga mig för att ha öppnat datorn och åstakommit skadorna själv"

Tankarna försvann ganska snabbt när jag mindes att bilderna jag tog på datorn som finns hos komplett, togs typ 2min efter att posten lämnat paketet, så går man efter tider är det omöjligt...

Testade olika varianter i säkert 1 timme. Jag var över försiktig, därför det tog tid.

När jag hade "gett upp" och intalat mig att jag skulle få ringa supportet idag och meddela om att jag skickar in den lite provisoriskt hopsatt,
alternativt att dem hämtar han som satt ihop skiten, så kan han guida mig på tele hur detta skulle gå till....
Då fungerade det äntligen...

Men personen i fråga måste använt sig av våld/styrka.
För "skenorna" passar ej ihop. Så efter att av slumpen lyckats trycka på sidan var det bara att skruva snabbt som tusan...

Vilket leder till att jag börjar förstå hur baksidan har delar böjda utåt.

"tryckt ihop sidorna", och eftersom delarna ej passar ihop alls så böjdes det... Vilket jag i sin tur ledde till att grafikkortet lossnade...
Kortet måste lossnat så fort chassit sattes på.

Så hur en betald tekniker inte "hörde, kände eller såg" när detta inträffade, saknar jag ord för!

Riktigt så trött, eller så dålig dag brukar man ej tillåtas på jobbet, oavsett vilket jobb man har....
I detta fallet hade ju ett misstag räckt... När det passerade 3, blev det helt enkelt pinsamt.

5 comments:

Fredrik said...

Vad betala du för datorn btw?

Jag har precis som post-killen många gånger tänkt säga "Fuck that, lämna tillbaka skiten så beställer jag delar till dig och bygger ihop det själv så kan du få se hur det görs också kan man installera och testa allting på plats".
Men vet att sålänge man har hela systemet igång vill man ju gärna få tillbaka något fungerande och sådär.

Men om de inte får rätt på det så säg ett pris så plockar jag ihop en dator som du kan beställa sen kan vi bygga ihop den tillsammans så får du se hur det funkar. Det känns som det är dags att du vet hur insidan av en dator fungerar också, med tanke på hur mycket problem med insidan du lyckas få :p

Ann-Christin said...

Ok finally someone is on your side!!! Ta chansen att äntligen få ihop något som fungerar. Vem har sagt att det inte finns snälla människor??? Jag vet nu att du känner åtminstone tre. Kan räkna upp ett stort antal gränsfall också, ca hälften av Skånes befolkning, hahaha!

Johanna said...

@ Ique

Hallå:)

*Skrattar* Jo, resan har varit lång och lite vinglig...

Fick ett "gott råd" av en vän för ett tag sen;
"Testa Mac, Mac har inte problem"
Låter det bekant?:)

Hur som, var ett av de bästa "Data råden" jag någonsin fått.
Dels för Mac-en faktiskt fungerar. Och vetskapen att den fungerar trots mig, dvs jag arbetar ej medvetet för att saker ska krascha. Det ger hopp om att till och med jag ska klara att äga en dator *garvar*

Om komplett misslyckas igen verkar jag ha rätt till ny dator eller pengarna tillbaka.
Och då tycker jag att din idée låter toppen och roligare:)
Hade gärna lärt mig hur sakerna sitter ihop så jag hade kunnat fixa det själv sen...hehe

Datorn kostade 12.5k om jag minns rätt... Så inte "värsting datorn", men den fungerade att spela på (tills denna sista resan)

Önskemålen var 2.
-1...Inte VISTA
-2...Möjlighet att spela

Fungerar de 2, så fungerar det andra jag har datorn till med, hehe

Inser nu att jag skulle lagt till en tredje punkt
-3... Ett komplett chassi och delar som sitter ihop.....
Av nån anledning trodde jag att det var en "given" sak:P

Så beroende på hur detta slutar, kanske jag nappar på erbjudandet om hjälp:)

Och oavsett hur det slutar så blev jag himla glad att du vill/ville hjälpa till :D

//Johanna

Fredrik said...

12.5k tycker jag låter som rätt mycket :S
Jag satte ihop HTPC'n med ett jävligt bra grafikkort för typ 8 eller 9k...
För 12 ska du kunna få ihop en _bra_ dator tycker jag. Kanske inte värstinggrejor ändå iofs men helt klart bra.

Johanna said...

@ Ique

Det låter hoppfullt:)
"helt klart bra" duger för mig... WoW ska lyckas dra runt, sen e jag nöjd:)

Vi ser vad som händer med Komplett... Just nu känns det som uppenbara/enkla lösningar (från deras sida)...
De har själva sagt att löser det sig ej nu så får jag välja på häva köp eller ny...

En så kallad "to be continued" :P