Friday, April 11, 2008

Då var det avgjort

Nu är det klart att datorn ska skickas till Komplett igen.
Denna gång ska det misshandlade och halft felaktiga "chassit" bytas ut.

Sedan ska innehållet testas och flyttas över i det nya.
Förutom grafikkortet. Jag sa att jag vägrar på alla tänkbara punkter att se att samma grafikkort som legat löst nu sätts tillbaka pånytt. Uppstår ej fel i testet nu, kan det göra det på sikt. Sa att jag skriver upp det nr jag kan se genom "hålen".
Det var "självklart" att det kortet ej skulle sättas tillbaka... Dock tar jag inget självklart längre. Och hade jag ej påpekat detta har jag mkt svårt att tro att grafikkortet byts ut.

Kontaktade konsument rådgivningen i Malmö och Lund idag innan jag kontaktade komplett.
Jag är som sagt ej helt nöjd med lösningen att skicka in och laga detta, då jag just nu ej har förtroende för en verkstad som presterat detta.

Konsument Lund förklarade lagen och att den var till båda "våra sidors fördel". Under omständigheterna ansåg denna personen att denna datorn borde bytas och jag fick hänvisa till namnet.

Konsument Malmö höll med om att detta var illa. Men ställde sig helt på 3 reparationers reglen (som jag vet stämmer). Så även om jag fick medhåll, kunde man ej dömma hela firman om en anställd (han sa detta) kanske kommit till jobbet onykter. Det var en förklaring till hur detta slarvet haft möjlighet att uppstå.

Kontaktade Komplett för att höra hur detta skulle gå till. Och poängtera att jag ej uppskattade denna lösningen (i dagsläget). Jag förstår att den är logisk, och hade nog tyckt den var bra i annat fall... Men jag ser vad jag ser framför mig, och kan inte riktigt lita på att detta inte upprepar sig.

Höll på att få en föreläsning om det fantastiska supportet, men den avbröt jag och sa att den fick jag innan denna servicen. Talet stämmer säkert, men just nu känns det "blekt"

Enda gången jag blev tillsagd att lugna ner mig lite var när jag frågade om de spelade fotboll med datorerna på verkstaden.... Där var ett hack när jag köpte den, och nu kom den tillbaka i detta skicket...
Men så fick jag ej säga. Fraktskador kunde uppstå.
Påpekade att igår sa dem själva att detta kunde inte vara en fraktskada.
Fick till svar att detta skulle utredas och åtgärder skulle tas.
Och att Komplett och verkstaden ej är samma? Detta har dem aldrig sagt innan....

Så nöjd är jag ej. Men summan av kardemumman, om 2-3 veckor har jag förhoppningsvis en fungerande dator igen.

Och komplett verkar ej ha "Dells regel, 3 reparationer på varje del" , för det frågade jag. Utan skulle det vara så att det är problem efter denna gången, så hade jag rätt till ny dator eller hävt köp.
Ny dator för min del. Poängterade att poängen jag kämpar för är ej ett hävt köp, utan en ny dator som fungerar...

Fortsättning lär följa...

1 comment:

barsten said...

Ja, jag lär följa denna sanslösa historia