Tuesday, November 27, 2007

Research

Då har jag kollat runt lite snabbt på nätet.

Dell teknikern hade rätt i att Windows XP ska sluta "säljas/levereras" i nya datorer.

DOCK

xp
Tittar vi här: http://www.datormagazin.se/nyheter/article162776.ece

Microsoft skulle tillåta Windows XP fram till sista Januari nästa år. Detta verkar dessutom förlängts till sista Juni 2008.

Jag kan även läsa om nån Windows XP starter edition som ska finnas tillgänglig till 2010.

Visst, detta är endast en artikel från en tidning. Men jag tycker inte att det låter som det stämde att nya datorer inte klarar XP längre. Verkar dessutom vara ett visst sug efter XP på marknaden. Användare kanske inte vågar Vista än....

Sen tar vi nästa artikel.
Detta handlar iofs om en bärbar dator. Det intressanta är att det är en Dell.
http://nok.idg.se/2.1046/1.96657
(XPS är dessutom det Dell kallar sin värsting dator.
Jag kommer ev få Vista i en mindre avancerad, varnings signaler)

Där blev det drivrutinproblem med Vista, så Dell fick återgå till XP. Detta var dock en artikel från början av året.
Men jag skräms av "Fel i Dell". speciellt nu om "dell har upplevt problem med Vista". Kan vara löst. Men efter alla problem jag haft med Dell skräms jag.

Ett inlägg i en blogg jag tyckte var intressant.
http://blogg.tkj.se/windows-xp-fortsatter-att-vara-populart/

"Vista har inte tagit världen med storm precis. Faktum är att många konsumenter som köper en ny dator idag väljer Windows XP Professional istället för nya Vista. Operativsystemet är så pass populärt att Microsoft börjar få slut på registreringskoder. Därför har de lanserat en ny version av XP Pro som heter SP2c." (del av texten i den bloggen)

Låter som det kommer (eller redan har) lanseras en till version av XP för efterfrågan är stor.

Vet att detta inte är fakta jag kan luta mig emot.
Jag kan dra slutsatsen att Windows vill sluta sälja XP så användare börjar köpa Vista.
Men kalendermässigt verkar XP säljas till minst Juni 2008. Och det verkar dessutom finnas en ny version.

No comments: