Wednesday, November 28, 2007

Kunskap & Fakta vann

Detta är dagen då jag "vann" över Dell gång 2 ;)

Blev nyss uppringd av teknikern från igår.
Jag var förberedd på krig och började med att redogöra den lilla faktan jag hade.

Inspiration var sämre än Dimension.
Jag hade rätt och fick det bekräftat.

Anledningen till att Dell försöker med Inspiration. Och till och med även idag försökte erbjuda att göra den mkt snabbare, är för jag vill ha svenskt support. Vilket utesluter en XPS dator.

Jag hade redan sagt nej, men frågade om det spelade någon roll att höja värdena i "inspirationen", blev den spelmässigt som min "Dimension". Svaret verkade vara ett Nej.

Teknikern erkände att Dell i sverige har ej kunskapen att kunna ge support på en XPS dator, så han kunde ej sätta svenskt support på en sån åt mig.

Sedan berättade jag det jag läst om Microsoft/windows XP. De så kallade deadlines jag fått fram. Detta kunde han heller inte neka. Utan sa, men Dell säljer inte XP längre.
Det respekterar jag sa jag. Men skillnad på att Dell ej säljer det, och att det inte skulle säljas nånstans i världen överhuvudtaget.

Jag sa att jag fått telefon påminnelse igår om den datorn jag nekat. Då förklarade han att den avdelningen har ej fått informationen än. Och han hade inte igår hittat all information om mig. Men nu hade han hittat 12 ärenden.
Jag tyckte 12 lät lite. Men han sa att under de olika ärendena kom sen massvis med sidor.
Bara mitt senaste ärende, detta med datanekandet var enormt många sidor *asg*

Han hade även hittat detta om "branden". Detta tror jag var en avgörande faktor för nästa....

Jag frågade hur vi går vidare.

Han sa det var det han skulle komma till.. (jag la i hypertakt i 5min fram fakta, haha)

Dell erkände att de kommer ej kunna ge mig en lika bra dator som jag har.
Jag imponeras!!!!
Jag fick ett erkännande, de kan ej lösa detta!!

Han frågade om jag har "datakunskap"?
För vi har ju pratat datadelar och jag har nekat vissa och jämfört. Jag sa nej, bara det jag lärt av er.
Då skrattade han och sa att nått bra kom ut av eländet. Det kunde jag hålla med om.... "Snabb påtvingad dyr men effektiv datakurs"

Han sa att detta har inte på någotvis varit billigt för Dell. De har bytt ut delar etc. Jag informerade att detta sa jag för minst 6 månader sen ;) Så det är jag medveten om och fattar ej att de hållt på så här länge.

Han sa att enda lösningen han ser är att häva köpet.
Han kan ej godkänna detta. Det var en kille på en annan avdelning. Snubben hade varit sjuk 1 vecka och var lite efter i arbetet. Den teknikern jag pratade med sa att annars hade han säkert haft svar redan idag om detta godkänns eller ej.

Han sa dock att han har skrivit rekomendation att detta är enda lösningen. Bifogat min novell till logg. Och sa att han tycker det är underligt om detta nekas.

Jag tackade för detta och sa att nu kommer jag hålla mig så långt ifrån Dell som företag det är tekniskt möjligt!
Han skrattade och sa att han förstod helt. Han hade själv haft problem med andra företag så han förstod min sits och att man blir arg, frustrerad och vansinnig, och detta var ganska lång tid.

Han frågade om jag hade en annan dator eller denna hade möjlighet att ta emot e-mail från han på reklamation.
"Jag har köpt en bärbar Mac, den fungerar superbt" var mitt svar... "Inga problem alls... ännu ett bevis på att jag ej "letar fel", jag hade varit på Apple och klagat med om produkten ej fungerade"

Ännu en gång skrattade han. Han sa dels att han trodde inte heller jag lurades, i så många månader luras man ej. Och han tyckte det var bra att jag funnit en dator som fungerade bra. Han sa inget negativt om Apple. Jag imponeras. Brukar komma små "syrliga kommentarer"

På Fredag är förhoppningsvis min tid hos Dell slut!!!!!!!!!!!!!!!

Sen är det ju säkert pappersarbete och att skicka tillbaka datorn som kommer ta lite tid. Men jag ser ljuset i slutet av tunneln!!!!

Kommer glatt ta emot mina pengar. När denna datorn skickats iväg kommer min MacBook inta platsen i "dataskrivbordet" och användas som huvud dator :D

Sen när allt detta "smällt" lite, sjunkit och jag fått lugn i "skallen". Kommer jag använda pengarna till en stationär Mac.
(jag betalar ju ej för ny dator, använder om pengarna, tror inte jag slösar helt, haha)

PC känns inte aktuellt på läääänge!
Tänkte bara ta lite tid att riktigt sätta mig in i och lära mig min MacBook.
Och det enda jag kommer behöva köpa är en "mus". För när den används som huvud dator orkar jag inte sitta med "pekplattan".

Sedan efter 1 el 2 veckor av konstant användande är jag säker övertygad om att jag klarar av att ha en Mac som även stationär.

Och tills dess är min MacBook innehållsmässigt starkare än min Dell helt ärligt. Processorn är snabbare och minnet detsamma. Hårddisken lite mindre, men jag har externa.
Endast grafikkortet som ej är det bästa. Men fanns ej möjlighet att byta ut det.

Summan av kardemumman. Kommer ej bli problem att använda min MacBook som huvuddator. Kommer snarare bli ett nöje :)

Jag vann ;)

2 comments:

Anonymous said...

wohoooooooo :D :D :D

Faaaan, på tiden!!!!!!!!!

Då, blir det fika snart då ;)

Kramar Kerstin alias "greta"

Johanna said...

28 November löste det sig (kanske) hahahaha

Jajemen, ska bli skoj!

*kram*