Wednesday, February 20, 2008

Lite missvisande...

Som jag skrev för ett tag sedan har jag beställt en ny stationär dator.

Till min lycka var det förväntat sänddatum 11/2. Vilket var Måndag förra veckan.
Jag är ej känd för mitt enorma tålamod (hehe) när det kommer till att vänta på saker jag vill ha (när de är ett faktum).
Idag 20/2 tycker jag att jag visat självbehärskning så det räcker. Har ju dagligen gått och väntat och hoppats på att datorn ska komma!

Skickade ett mail och frågade vad som händer...
Svar:

Hejsan Johanna,

Tyvärr är de datum du ser där "förväntat sänddatum 2008-02-11" lite missvisande.
Har gått in och tittat på din order och det ser ut som att datorn var färdigplockad och testad och redo för leverans. Så jag ber dig avvakta någon dag till så ska du få mer information skickad till dig via mailen.

Jag skulle kalla det mycket missvisande. Har gått 1 och en halv vecka över tiden och verkar som datorn först nu börjar lämna stället.....

Men jag fortsätter vara positiv, detta kan tyda på att datorn ej slängts ihop, och att företaget faktiskt har testat datorn.

Dell påstår också att de testar datorer innan de levereras. I deras fall tror jag ej på detta.
Om ej "starta datorn, stänga datorn" räknas.
Innefattar testningen något mer borde de 2 datorerna jag hade från Dell aldrig lämnat "fabriken"

nu håller vi tummarna igen... Kanske Måndag kan vara den magiska dagen?:P

Min lilla MacBook har drabbats av "feber" tror jag.
Baserat på tidigare erfarenheter av datasupport vågar jag ej ringa förrän jag har en till (nu när där är en dator påväg). Annars hade jag fått ringa.
Men det är inget akut, och kanske ej något som spelar roll heller. Men datorn har de senaste veckorna börjat bli sjukt varm. Den var varm redan innan, men nu är det en tydlig skillnad. Så det jag vill veta är om det är normalt. Men vågar ej fråga och riskera att antingen något i datorn ska ominstalleras och saker försvinner, eller än värre, datorn ska skickas iväg:P

Som sagt. Bara lite "feber" tror jag (ja, det är B, men det var ju roligt i samband med värme), känns bäst att veta dock. En överkokad MacBook är inte en lycklig MacBook..
Nä, nu sjunker nivån, nu får jag vara tyst :) haha

3 comments:

Ann-Christin said...

Har du inte lärt läxan???? Ta två Alvedon och gå och lägg dig! Förslag på omvårdnad för datorn. Syster Lugn hälsar.

Fredrik said...

Ominstallation är inte ett alternativ på en Mac. De installerar aldrig om någonting, inte ens när det skickas in och repareras och sånt.
Har aldrig hört talas om en Apple tekniker som sagt att datorn skall formateras om. På grund av de allra mest grundläggande fundamentala skillnaderna mellan windows och Mac måste windows formateras om hela tiden och Mac är fullt anpassat till din datorn och kan inte bli bättre av att formatera om. Förutsatt att du inte lyckats få något virus, som jag heller aldrig hört talas om att någon fått :P
Högst troligen beror det på något program som du har i bakgrunden som drar ovanligt mycket kraft av datorn av någon anledning eller typ.. jag vet inte.. damm eller nått i fläkten, vet inte..
Alternativt skillnad i användande, om du kanske har den mer på sängen eller på något mjukt underlag än tidigare.

Faktiskt inte hört något om ökad värme på MacBookar förut så håll mig informerad :p

Johanna said...

@ Ique

Datorn beteer sig inte direkt konstigt, så virus tror jag inte heller på. Speciellt inte då när oddsen är så små..Men visst, jag kan ibland lyckas med det omöjliga:P

Det som skulle kunna vara ändring är att datorn varit igång "längre". Men det har den varit sen December så det känns med lite tunt....

Har haft "skyddsplast" eller vad det heter på datorn, köpte via Apple web-butiken. Tog bort det för ett par veckor sedan. Tänkte det kanske mot alla odds blockerade fläktarna lite. (Men hade ändå i baktanke att detta säljs ju av Apple så det bör ej förstöra)

Datorn blev ej svalare utan skalet (men har valt att ej använda skyddsplasten för säkerhetsskull)...

Eftersom jag reagerat på värmen har jag bara haft datorn på olika bord, varit noga med att den ej stått på nått mjukt...

Så då är nog Damm den saken som kanske kan vara faktorn...

Jajemen, I will keep you informed:) hehe