Saturday, February 16, 2008

Händelse 3

Polisen

Efter vårt "mass spammande" igår på Reco, behövde jag och Greta lugna nerverna lite. Vi som ej är vana/födda spammare blev stressade på gränsen till hysteri av detta ;)

För att kunna relaxa behövde vi lämna datorvärlden rakt av. Gick runt lite i lägenheten, analyserade vad vi nyss upplevt, pratade lite film etc. Hamnade spontant vid 1 fönster som har utsikt över en stor väg i Malmö. Hjärnorna var trötta, så vi tittade på folk helt enkelt.
Litet tidsfördriv innan jag skulle ta mig ut i den "hårda" Malmö natten och cykla hem :P

Såg en rad olika typer av människor, väldigt roligt att observera på helger/nätter, då många är lite "runda under fötterna"

Kom en kille (20-30års åldern) gående, eller raglandes. Det ordet finns nog ej i skrift, men går kanske att räkna ut vad jag menar.

I minst 20min såg vi denna kille gå, sitta och ligga. Såg personer gå förbi men ej reagera. Tillslut kröp personen ihop i "foster ställning" och "deckade" utanför en port.

Vi började fundera över om man ska ringa polisen angående en sån här sak?
Personen var ensam, kallt ute, och det kan ju vara alkoholförgiftning, överdos eller sjukdom.

Kändes tveksamt ändå... "Tänk om man överragerar och slösar en resurs" var tankar.

Sedan såg vi en "civil person" gå fram och försöka få kontakt med den "deckade personen". Han lyckades ej.
En polisbil kom körandes i en hastighet på kanske 20-30km/h.
"Civilpersonen" försökte få polisens uppmärksamhet genom att tydligt med hela armen vinka/viffta. Polisen fortsatte köra förbi i snigelfart.
(civilpersonen gick därifrån sedan)

Att se detta gjorde mig arg och det övertygade mig om att detta har vi rätt att ringa om.

Tog fram numret till polisen i malmö.
Möttes av en telefonsvarare. Var det akut skulle man ringa 112, annars tala in ärendet.

Ringde 112.
Kopplades till Malmö polisen. Hamnade i telefonkö?!?!?!.
"köade" i 5-10min. Tur vi ej höll på att bli rånade eler liknande ;)

Tillslut fick jag prata med en polis. Hörde hur han ivrigt skrev in allt jag sa på en dator, vilket är bra. Men hans skrivande blev mer än agerandet och detta gjorde mig irriterad tillsut.

Samtalet med denna polis varade 12min.
Jag fick 5-7ggr beskriva alla scenario vi sett. Beskriva personen, kläder, adress etc.

I mitten av samtalet när jag började tröttna. Frågade jag om det är någon mening att man som privatperson ringer när man ser en sån här sak, eller om jag upptog deras tid i onödan (fick lite det intrycket).
Då vaknade han till liv iaf, och sa att man ska absolut ringa etc etc etc.

Han sa att det ej fanns poliser i det området....Jag trodde knappt på vad jag hörde...
Dels är där bilar som patrullerar regelbundet.
Och vi hade en stund innan detta inträffade sett en polisbil stanna och äta korv (ja, poliserna inte bilen).
Plus den polisbilen som körde förbi, så detta ringade lite illa...

Jag påpekade för honom att vi talade om en plats som låg nära "möllevångstorget", fanns där verkligen inga poliser? (där är ju extra insatta poliser för guds skull)
Inget svar.

I samtalet nämndes också att en polisbil kört förbi trots att "civilperson" försökt få uppmärksamhet.

Tillslut kom poliser (tog ett bra tag)
Personen hjälpte efter ett tag in i polisbilden. Blev en "Bambi på hal is" situation...

Summering/tankar:

Jag blev arg av att se poliser köra förbi denna situationen, telefonkö, 12minuters övertygan om att detta inträffat.

Nyårsafton bevittnade vi en lägenhetsbrand. Då var det Greta som ringde. Hon fick övertyga 112 om att det brann.
Efter detta kom det tillslut poliser, och efter det 2-3 brandbilar. Den branden kunde släckts 15-20min tidigare om det ej vore för det menlösa "tvivlandet"

Denna situationen var mindre allvarlig (av det vi såg).
Men ändå blev det en "upprepning av historien".

No comments: