Monday, February 11, 2008

Facebook

Jag vet att Facebook är det alla talar om och använder just nu, världen över dessutom.

Personligen gillar jag ej Facebook.
Om jag har förstått det rätt är det ett community? Ett ställe att chatta/maila med sina vänner och få nya vänner/kontakter?

Jag tycker detta verkar vara en vuxenversion av Lunarstorm (en mer lyckad sådan förvisso).

Hur som. För att vara medlem måste man registrera en massa om sig (man kan kanske begränsa sig, men nån bas finns nog).
Sedan är då fördelen att alla man känner eller har kännt kan hitta en?

Det jag ser som en nackdel är att jag tycker det verkar vara en totalt ytlig och personavslöjande sida.
Hade jag haft möjlighet att ha ett "anonymt" konto där, så fine...
Jag påstår ej att jag är hemlig eller direkt anonym, skriver ju denna blogg. Men de som hittar denna bloggen har hittat den av slumpen eller fått adressen.

Baserat på "inbjudningar" till Facebook får jag intrycket att via personens mail, kan alla hitta personen. Detta är en av faktorerna jag tycker känns lite för mycket.

Facebook är omtalat, både positiva och negativa saker.
Ibland händer det saker på Facebook jag blir nyfiken över.
Tex skulle jag gärna läst om "Yellow for sharing" I fredags...

Fick nyss reda på att reco.se också registrerat sig på Facebook. Vilket naturligtvis gör mig nyfiken på att läsa. Samtidigt som jag som är anti Facebook kan tycka det är lite B....

Ni som har Facebook. Vad går vi som ej har Facebook miste om?

Har jag missuppfattat Facebook? Facebook är kanske ej så personavslöjande som jag inbillar mig?:P

Hittade en intressant artikel på SVT om detta (ta i trä)
Detta stärkte mina misstankar....

2 comments:

Anonymous said...

Jag skulle ALDRIG heller registrera mig på Facebook där de "äger" en. Där de kan få för sig att använda min bild till någon reklam när jag beskrivit en produkt, dvs någon förfrågan fnns inte från detta community. Såg ett tv program för en tid sedan där de "grillade chefen på detta företag, facebook, det roade mig att se hur denne person inte kunde svara på några frågor som handlar om deras skribenters anonymitet och detta äganderätt och kontrollbehov av varje persons tycke och smak om allt som tydligen ägs av Facebook från det då du blir ny medlem. Redan där brast det att du INTE kunde välja bort detta och ej framgick tydligt.

Nu ska ju även reco finnas där, lite synd, men visst det handlar ju om att facebook finns överallt i världen gissar jag på. Dock mister dom oss två ;)på den sidan...

/kerstin A a´la greta

Fredrik said...

It's not all it's cracked up to be.

På alla sätt och vis :P

Hela diskussionen om anonymitet och äganderätt och sånt tycker jag bara är löjligt.
Gå in på vilken sida som helst på internet och läsa igenom registreringsvillkoren, 99% av hela webben skriver sånna "avtal" där de säger att de äger allt som finns på sidan, det är av den enda anledningen att någon i USA inte ska kunna stämma sidan för att de går ner en dag och någon inte kan få tag på sina bilder eller något liknande. Sånna avtal måste existera för att en sida ska kunna ta emot registreringar utanför Sverige (och sidan är ju faktiskt startad i USA).

Väl inne i communityt har man ju den enda fördelen att ingen kan se ens profil och personliga information om man inte tillåter dem först.
Det är hela poängen med Facebook, man ska inte kunna göra massa anonymt kollande av andra personer och försöka hitta personer att ragga på och dylikt. Nu går ju de flesta med i Network Sweden så då går det att kolla på random folk ändå. But still, det var inte skapat för att vara så, det var skapat för att man bara skulle kunna ha sina IRL polare där och använda det för att organisera IRL fester och dela bilder från IRL fester.

Självklart har detta (åtminstone i det Svenska communityt) skevats till att bli någonting annat.

Det absolut sämsta och störigaste med Facebook är alla fucking jävla invites, det är en bra idé att låta folk skapa sina egna applikationer och dela dem med varandra. Men alla skickar ju runt invites till dem som galningar och jag hatar det, det är spam-mecka.