Wednesday, February 27, 2008

Datorn har anlänt

Då var den här:)

Jag är lite 50/50 nöjd.
Av vad jag hunnit se hitills verkar datorn bra. Den beteer sig som den ska, dvs typ 10-15 omstarter de första 10minuterna...Men det var jag beredd på, haha

Komik dock. Redan när datorn lämnade lådan såg jag att där är ett "hack" på toppen av "chassit" (datalådan).... Detta uppskattade jag inte men tänkte inte bry mig.
Men nu är jag i situationen att datorn låter som en flyghangar. Helt sjukt.
Denna datorn låter i "normalt läge" som den "sjuka" Dell datorn lät i "spel läge" alltså när grafikkortet drog igång på max.

Först trodde jag att datorn lät så här högt för att den körde på fel grafikdrivrutiner och sånt....

Redan på ca 30min hade jag hunnit prata 3ggr med support.

Positivt att säga dock... Inga långa köer och hitills bra bemötande.
Personen som fick höra om "hacket" på datorn sa direkt att det lät inte bra.
Sen har jag hänvisats lite fram och tillbaka att testa olika installationer. Har även fått höra att detta graafikkortet är högljut.
Komiken i det hela är att jag VET att en dator som denna LÅTER. Men jag ska inte höra datorn ända ut i köket när den ej används:P

Efter lunch imorgon är jag helt uppbokad. Så supporten får vara beredda att jag ringer tidigt...haha....
Är inte så mycket de behöver svara på.
Jag vill typ bara veta (efter att de sett bilden) om hacket kan ha påverkar något i datorn.
Vilket i sin tur leder till nästa fråga om den verkligen ska låta så här mkt?
Är svaret ja så får jag vänja mig.
Personligen tycker jag ej denna ljudnivån är ok, men det återstår att se.
Googlade runt lite på "namnet-grafiken" och av vad jag läste så upplevde användarna kortet "tyst".....

Och visst... Jag ska ej skylla grafikkortet för detta, kan ju vara nått annat som låter högt...

Så jag måste helt enkelt jämföra när jag fick min "Macbook" och när jag fick denna "PCn"
(missförstå mig ej, den fungerar... det är volymen jag är tveksam till)

När jag öppnade lådan till min MacBook. satt jag och letade efter CD skivor och manualer. Där fanns en minimal liten låda. Startade datorn, allt var installerat och allt fungerade....

Till denna dator behövde jag ej leta efter CD skivor och manualer... Redan innan jag startat datorn såg jag "hacket" och stötte på problemet att det såg ut att kabeln till min skärm ej passade i datorn (något jag kollat upp innan)... Så detta blev samtal 1.

Under detta samtalet fick jag även reda på att jag skulle installera skivorna. Typ CD brännaren och sånt fattade jag själv att jag skulle installera. Men datorn skulle ju levereras klar och den har genomgått testning. Så lite ironi att jag fick starta med att köra "drivers and utilitys" skivan och sen grafikkortet etc....

Sen var det de vanliga omstarterna... Inga Blue screens, så det är bra...

Men de 2 upplevelserna är för mig komik....
Macen fungerade fin fint...
Denna har jag fått jobba med....
Men jag klagar ej över det, för jag visste vad jag gav mig in på. Och jag är hitills nöjd med datorn.
(Ej hunnit testa något spel än.)

Sänks volymen är jag nöjd, då lever den upp till vad jag "trodde"....
Visste att den ej kunde konkurrera ut min MacBook....
Skillnaderna blev bara påtagliga :)

Bortser man från oväsnet från själva datorn, är här faktiskt även LJUD i datorn.... Dell påstod ju ett tag att ljud ej ingick i Windows "bas utbud"... De påstod även att "XP" ej såldes....

Här sitter jag med både "Ljud och XP", helt otroligt ju ;)
*ironi ut i tåspetsarna*

No comments: