Thursday, July 8, 2010

Real ID dålig idé av Blizzard

Förra veckan fick vi tjänsten Real ID i Europa (USA fick den tidigare)

Vilket innebär att vi kan lägga till våra vänner, typ som msn etc. Och så kan man chatta oavsett om man är horde/alliance eller på samma server, eller spelar samma spel.

Jag var ej positiv till detta då jag såg att både för och efternamn publiceras.
Vilket ledde till att jag endast har 2 vänner.

Jag kan komma över detta.

Jag kan ej komma över att nu kommer Blizzard/Battle.net att publicera våra namn offentligt.

Ja, jag kan välja att ej skriva på ett forum.
DOCK. Om jag vill ha support, måste jag använda mig av forumet.

Jag vill ej lämna ut mitt namn.
Helt ärligt så förutom alla uppenbara anledningar till att jag är emot detta privata intrånget. Så vill jag helt enkelt få lov att fortsätta spela som anonym tjej.

Jag vill ej att alla vet att jag är tjej. I en guild kan det vara skoj, det brukar ej missbrukas.
Men jag vet också reaktionen om jag spelar i en slumpmässig grupp och ett "voice program" används. Då glöms allt, då handlar det bara om att jag är tjej.

Jag vill ej spela på det viset, jag är lika bra som vilken spelare som helst, och ingen på Blizzard ska komma och förstöra det...

Intressant är att Blizzard ej tycker detta är en dålig idé. Dem backar fortfarande upp sin idé.

Blizzard påstår att detta ej är ett intrång, det avslöjar inte våra identiteter etc.

Låt mig pressentera mannen bakom den fantastiska idén:
Robert "Bobby" Kotick
Länk

Länken visar all information spelare redan hittat om väldigt många anställda på Blizzard...

Håller vi fortfarande med om att detta inte är en katastrof waiting to happend?..
Vilken säkerhetsläcka vi går emot!

Fy fan!

5 comments:

Markus "LAKE" Berglund said...

Bra skrivet!

Här får du en manuell trackback också:

http://lakonism.blogspot.com/2010/07/blizzard-och-activision-inser-vardet-av.html

:-)

Johanna said...

Tack!

Och tack för länken, du verkar ha ett bra formulerat inlägg om detta du med! :)

Är nyvaken (och ska till stranden, haha) så läser senare....

Skummade igenom, var härligt att se att så många är aktiva i trådarna, har deltagit själv...Och att till och med piratpartiet tagit upp frågan, ännu en sak jag måste kolla senare och kommer dyrka om dem gjort det på ett bra sätt :)

Markus "LAKE" Berglund said...

Piratpartisterna är alltid snabba att försvara intrång i den personliga integriteten. Och de förstår rätten att vara anonym, till skillnad från de flesta andra politiska partier idag.

Hoppas du hade en skön dag på stranden! ;-D

Johanna said...

Det har du rätt i :)
Jag gillade att piratpartiet var så snabba att låna ut "bredband, bandbredd" eller vad det kallas, till The pirate bays sökmotor när den hotades av nedstängning :)

Markus "LAKE" Berglund said...

Du såg väl deras senaste utspel om TPB?

Cristian Engström - Riksdagsimmunitet för The Pirate Bay

/Markus, egentligen Centerpartist men pga demokrati- och integritetsfrågorna tillfälligt mer lila...