Wednesday, October 1, 2008

Se upp för Komplett.se

Börjar med att säga att detta kommer att lösa sig (hur negativt detta än låter), jag ger mig inte och ser inte detta som ett komplicerat fall.
Dock blir det komplicerat när ett ärende hanteras av total inkompetens.

Därav vill jag nu varna ALLA för Komplett.se

Har sedan Februari 2008 försökt vara positiv, haft överseende med alla "mänskliga misstag", men det går en gräns.

Vad har hänt denna gången?

Datorn drabbades av "krascher", datorn skickades för ca 1½-2 veckor sedan in på teknisk service. För de som ej följt detta så har datorn varit på service till och från sedan Februari.

I service ansökan stod det tydligt i text att datorn naturligtvis skulle felsökas. Och att datorn skulle formateras (om installation av Windows. Då företaget glömt detta 2 gånger)

Som kompliment till detta gjorde jag som företaget "ville", i rutan "Har du något mer att tillägga" skrev jag att jag lagt ett textdokument på "skrivbordet" med min felbeskrivning.

I Tisdags förra veckan fick jag besked att datorn skickats tillbaka till mig. Detta bekräftades även på telefon.

I Torsdags fick jag besked att datorn skickats till mig. Detta hade företaget svårare att förklara.
Person nr2 framåt kvällen sa att de helt enklet misslyckat att skicka datorn på Tisdagen, deras fel. Åtmindstonde något.

I Fredags hämtade jag datorn på posten.

Jag fick ett dokument/kvitto eller vad man ska kalla det från verkstaden. Där står både "arbetsbeskrivningen från support", där står vad verkstaden utfört.

I min kunde jag se att RAM minnet bytts ut. Detta uppskattar jag då det uppenbarligen var sönder.

Startade datorn. Datorn var ej formaterad.

Komplett.se support avdelning har upprepade gånger sagt det senaste halvåret att byter de ut delar i en dator, formaterar de om automatiskt som standard rutin för att undvika konflikter.

Vid ett tillfälle byttes "RAM, grafikkort och processor" ut. Ingen formatering. Detta beklagade komplett, det fanns ingen annan förklaring än "männskliga misstag"

Så att se att ännu en gång har en data del bytts ut utan om formatering gjorde mig upprörd. Det hjälpte ej att det står tydligt i deras "arbetsbeskrivning" att detta ska utföras.
Med andra ord har de misslyckats både med sin egen arbetspolicy, och misslyckats läsa sin arbetsbeskrivning.

Kontaktade komplett.se.
Personen jag pratade med kunde ej förstå hur detta kunnat inträffa (igen), personen kunde läsa i arbetsbeskrivningen att detta skulle utföras.
Denna gången har jag detta på papper och det är ej "mitt ord mot deras"

Anledningen till att omformateringen var viktig för mig var för här är uppenbarligen konflikter, många nya delar. Och just nu vet jag ej "vad jag har i datorn", så jag känner mig ej säker nog att själv försöka formatera om datorn utan supports hjälp och drivrutiner.

Blev bestämt att jag ska få hjälp att formatera om datorn via telefon när komplett kollat upp vad jag behöver för drivrutiner.

Jag krävde även att få tala med en chef. Jag blev informerad att jag skulle bli uppringd nästa vecka (denna) av en chef eller reklamations avdelningen. Jag förklarade att jag ville tala med en chef. Detta verkar mycket svårt.

I helgen har jag spelat WoW.
Spelet har inte kraschat en enda gång, så att byta ut minnena var uppenbarligen korrekt.

Dock har jag prestanda problem jag ej förstår mig på.
Det ser ut som om "gubbar" i spelet rör sig snabbare än de ska. Vilket i sin tur (misstänker jag) gör att mina fps blir lägre.

Jag har satt alla grafik effekter på de lägsta i spelet, har ingen effekt.

Tex igår när jag var med i ett raid, kunde jag knappt spela (Nu utgår jag endast från mina bortskämda ögon)
Jag är van vid att mina fps aldrig går under 60, absolut inte under 50. Och nu talar jag raid, för annars ligger det mellan 100-400.
Men igår hackade det så mycket att jag märkte av en tydlig skillnad.

Jag inser att jag måste ominstallera spelet (installerade det när jag hade problem, detta kanske påverkade). Men känner att ska jag formatera om datorn kommer jag få installera ytterligare en gång, därav vill jag vänta.

I Måndags kontaktade jag komplett.se. Tog upp att jag vill ha hjälp (som lovat) att formatera om datorn. Sa att jag har möjlighet att göra det idag onsdag.
Nu kunde inget bestämmas innan jag pratat med reklamationsavdelningen eller chefen om vad som gått fel i servicen.

Chefen var på lunch kl14 och skulle ringa efter detta. (detta har hänt en gång tidigare, jag blev ej uppringd)

Idag är det Onsdag och han har inte ringt, lång lunch igen.

Vilket i sin tur ledde till att jag ringde komplett.se.
Efter att jag sagt mitt kundnr fick jag vänta.
Sedan blev jag informerad att ingen på support fick svara på frågor innan jag pratat med det som antingen är en chef eller reklamationsavdelningen.

Han var på LUNCH, ta in detta....
Klockan var nu 13, och jag skulle bli uppringd efter det.

Jag sa att detta har jag blivit lovad innan. Och nu har han både lunch på olika tider och jag blir ju ganska låst om jag ej får prata med någon.

Fick ej säga min fråga, men jag ville veta om det fanns någon inställning i datorn jag kunde göra i dagsläget för att fixa detta spelproblem.

Nu återstår vänta igen. Vid kl15 tiden lär jag ringa upp komplett igen, mer än 2h lunch har de flesta ej på arbetstid.

Denna historia kunde ej göras kortare.
Det jag ber och kräver av komplett är att datorn formateras om som de vid flera tillfällen det senaste halvåret lovat. Jag kommer göra det själv men behöver hjälp. Nu kan jag inte ens tala med dem?!?!?!!?

Detta blir bara mer och mer parodi.

Det gick åt helvete med Dell. Men till Dell´s fördel får jag erkänna att de hanterade problemet bättre.
Dells delar/komponenter var skit, deras support var skit. Men teknikerna de hyrde in som gjorde service på plats kunde sin sak. Dells problem var att Dell inte besatt samma kompetens och där blev det problem.

Dell älskade ordet om formatera, vid något tillfälle ville de att jag skulle göra detta med några dagars mellanrum. Så där hade jag inte behövt "Be/kräva" att datorn omformaterades.

Helt ärligt vet jag ej hur Komplett.se bedrivs.
Telefon supportet sitter uppenbarligen i Göteborg, det är adressen de nås på, och det är dialekten de talar på.

När en dator köps/byggs görs det i Norge.
När datorn skickas för service skickas den till Göteborg.

Avsändaren nu när datorn kom tillbaka var namn i norge, men sen skickad från komplett Göteborg.

Skickas datorn runt mellan länderna även för service?
Innebär det att de som sitter på tekniskt support och svarar på frågor inte har någon kompetens alls? Att de bara svarar för syns skull... Att de inte ens kan kolla upp eller svara på de enklaste frågorna för de måste ha hjälp av Norge?

Jag tycker det låter bisarrt så hoppas det bara är nån sjuk teori jag sett system i när jag försökt förstå mig på varför allt är så satans svårt och komplicerat....

Handla aldrig en dator av komplett.se.
Priserna bra, komponenterna säkert bra de också. Men handla endast där om du planerar att bygga din dator själv. Förlita dig inte för fem öre på att de kan bygga datorn, eller ge support på den.

3 comments:

Fredrik said...

Läste inte hela (väldigt långt).
Men tänkte bara ge en snabb kommentar på formatering. Dell älskar att säga formatering för att det skjuter upp problemet, oftast löser det problemet när det gäller mjukvara.

Om man dock _vet_ vad problemet är, så är det sällan nödvändigt med en formatering.

Under min tid som servicetekniker formaterade jag nog inte en enda dator och bytte många, många RAM-minnen, processorer och hela moderkort.

Formatering är lösning på mjukvaruproblem (som man inte direkt känner till orsaken till), men aldrig lösning på hårdvaruproblem (givetvis). Men detta gäller även på andra hållet, vet man om hårdvarufelet är sällan formatering nödvändig, för det gör ingenting bättre.

Johanna said...

Hej:)

Blir långt när jag är arg :P

Detta är ett område jag inte har kunskap på så texten ovan låter ju naturligtvis logisk...

Har bara ingen aning hur jag ska skilja det ena från det andra (mjuk/hårdvara)

Bytet av RAM-minnen var uppenbarligen nått som behövdes, för dödskrascherna slutade. Det var bara lite synd att det förstörde något annat :P

Anonymous said...

Hej! En lite enkel förklaring på skillnaden mellan mjuk och hårdvara: Mjukvara är det som man inte kan ta på rent fysikt skulle man kunna säga. Program osv.
Hårdvara är fysiska delar som man kan se och ta på. Te x minne hårddisk dvdläsare osv...