Thursday, October 23, 2008

datorn blir sämre och sämre

Alla positiva muntergökar håll för ögonen ;)

here we go again

Tackar hjärtligt och ödmjukt för den fantastiska tekniska servicen datorn senast var inne på. Jag upplever inte alls ironi när felen börjar igen och allt pekar åt minne igen...
"Från djupet av mitt hjärta TACK"

Komplett som företag kan dra åt H*vete.
Har haft mail kontakt fram och tillbaka under veckan. Jag kan förstår punkter, poänger, rättigheter. Det som känns frustrerande är att det endast är dem som verkar ha rättigheter.

Som det ser ut nu kommer jag mot min vilja tvingas skicka in datorn igen. Blir gång 10?

Komplett anser sig naivt kunna laga den. Vad fan har dem gjort de andra 10 gångerna?

Jag verkar ha rätt att häva köpet om det är hårdvara fel ej mjukvara fel. För mig är detta svårt att avgöra.
Då datorn så kallat klarade sin senaste service hos företaget och fick ny del borde detta betyda mjukvarafel.

Då omformatering inte hjälpte vet jag ej.

Jag blir så arg av bara tanken att jag har satts i en situation med endast trista utvägar.

1. jag skickar in datorn på service, Komplett gör som dem gjort hitills, och jag kommer få skicka in datorn 1 gång i månaden tills garantin utgår.

Detta innebär att jag missar när world of warcraft släpper sin expansion 13 November. Detta anser jag mig ha rätt att gnälla över för jag köpe datorn i Februari.

2. Komplett lyckas konstatera det är hårdvarufel och kan häva köpet.
Då är jag utan dator tills detta konstateras och pengarna är tillbaka till mig.
Missar även här WoW Expansion.

3. Jag köpte datorn för att kunna spela world of Warcraft, så jag är inte beredd att missa releasen av wrath of the lich king.
Vilket i sin tur innebär att jag får köpa en ny typ "tillsvidare dator" som jag kan använda när denna pendlar fram och tillbaka på service....

4. Anmäla till ARN och använda mig av media, vilket kanske häver ett köp aningen snabbare.
Behöver nog köpa tillfällig data även i detta fall...

Hade inte denna j*vla expansion kommit 13 november hade jag inte kännt samma stress. Min laptop/MacBook fungerar fin fint. Men det går ej att spela, jag är rädd att stackaren ska brinna upp... Den luktar bränd plast vid start av wow *asg*

De nyaste felen i datorn förutom det jag skrivit innan att den slutat använda sig av "djup/3D", är att ljudet börjar dö.
Den har vid flera gånger fått startats om flera gånger på en dag för att den piper eller brusar vid ljud. Vilket gör den oanvändbar just då. (ja om jag inte stänger av högtalarna förstås) Men jag har konstaterat att ljud är en primär sak jag kräver i datan.

Så nu är jag i en situation jag ej vet hur jag ska göra... Jag kan naturligtvis se att den löser sig på sikt. Men den kommer ej lösa sig i tid.

4 comments:

Fredrik said...
This comment has been removed by the author.
Fredrik said...

Förtydligande:

När ger du upp och köper en iMac?
De går _skitbra_ att spela WoW på och du kommer uppleva lika lite problem som med din MacBook.

Johanna said...

@IQue

Det enda som hindrar är rädslan att WoW inte skulle fungera.

Att köpa en iMac hade varit dyrare, men hade jag vetat att det gått bra att spela hade det varit värt det...
(jag tycker jag hör så 50/50 "om" wow fungerar bra på en Mac...
Förvisso kanske det enda som håller marknaden öppen/levande för PC)

För som du poängterar, inte haft problem med min MacBook, så Apple gillar jag :P

Uppenbarligen fungerar inte jag Microsoft/Windows bra

Goffe said...

Tjenis har ett liknade problem som du har haft med låg fps och strul med grafik och dylikt till WOW. Probelmet löstes genom att jag köpte ett nytt nätaggregat till datorn, då mitt var kraftigt under diminsonerat. Hade 350w bara grafik kortet hade minimum på 450 gärna mer sen en ny kraftigare fläkt till procesorn vilket gjort att jag köpte ett aggregat som klarar 620w. efter det så flyter allt på i datorn liger på en mycket gämnare fps plus att hela datorn mår bättre.