Tuesday, May 20, 2008

Liten data update

Ja, blogga "ikapp" är ju rätt så tråkigt, speciellt när det är en historia som är så tråkig att jag ej orkat skriva om den på veckor (nästan) :P

Jag har väl skrivit nått till och från, så vet inte riktigt var summeringen ska starta...

Fick tillbaka datorn för ca 2 veckor sedan (Imorgon blir det 2 veckor).
Datorn var iväg ca 37-38 dagar (tror jag)

Allt såg ut att fungera (första intrycket). Datorn var snabbare än innan, har fått mer RAM minne.
Till min lycka var datorn ej omformaterad, så jag slapp installera om saker
(detta visade sig iofs leda till problemet vi har nu)

Nu fungerade helt plötsligt ej "tal funktionen" använda Mick. Detta var en funktion som fungerade utan problem innan service rundorna...

Då vi ej kunde lösa problemet kom "förklaringen och skräcken" hos teknikerna. De skulle tydligen som standard formatera om en dator när så här mkt byttes ut. Att detta ej gjordes kan leda till konflikter.
Jag älskar konflikter och drabbas av alla.

Pratade med konsumentrådgivningen i Malmö som var mkt stödjande. Fick konsument-lagen hemskickad.

Några dagar senare fick jag den stora äran att tala med en chef på "komplett", de har gömt sig i större utsträckning än Dells chefer.

Bollade klagomål, lagar, lösningar och prat om kompensation fram och tillbaka.

Första lösningen skulle vara att jag skulle installera ett extern ljudkort. Detta fick jag i Torsdags, och under rubriken "dö dö dö" kan vi alla läsa hur bra detta gick.

Tillslut beslutades det att vi hamnat i en lite svår situation.
Jag vägrade skicka iväg datorn igen. Komplett ville ej skicka ut tekniker. Och vi hade ett kort som behövde på plats.

Blev uppringd på kvällen och fick besked att jag fick lov att ta datorn till "hämtbutiken" i Malmö, så skulle de byta ut ljudkortet åt mig, detta skulle ta 1 dag.
Och fungerar ej detta räknas detta som service nr3, så the end efter detta.

Idag tog jag taxi ner till butiken (saknar bilen).

Inte för att jag är förvånad, men möttes av en konflikt direkt.

Var en kille och en tjej som stod "bakom kassan". Jag förklarade varför jag var där.
Tjejen svarade genast:

-Vi har ej kompetens att byta ljudkort

Ta in den meningen ;)

Jag förbluffades över att en databutik säger detta högt och tydligt inför kunder, men, men... Anar viss oro också.
Men då jag skulle gjort detta själv om jag fått bort "metall skenan" så kan det inte vara så svårt.

Då ingen av oss "gav oss" fick dem prata med sin chef. Och mkt riktigt så var jag väntad.
Jag fick inte säga några ord efter det, dem bara tog datorn och sa att den ska vara klar efter kl12 imorgon.

Så jag hoppas att Komplett har berättat vad som ska göras.
Om inte annat lär dem höra från mig imorgon.
Fri gjorde eftermiddagen så jag kan vara där vid 13 tiden. Med lite tur är jag hemma ganska snabbt, och fungerar det ej så har komplett öppet till kl17.

Jag har 2 headset, 1 cam med mick och en mick jag köpte förra veckan som jag kan testa med. Jag må ha otur, men jag kan ej ha 4 produkter som blev deffekta när datorn var på service, så någon av dem ska fungera imorgon !!!

Detta var en kort (men mkt text) summering av vad som hänt med datorn de senaste 2 veckorna :P

No comments: