Wednesday, January 23, 2008

Reco.se

"Sanningen om alla Sveriges företag"
(klicka på Reco "etiketten" längst ner i inlägget för att se hur min åsik utvecklats...)

Detta är en slogan jag älskar :)

Idag öppnas sidan Reco.se för alla. Vilket innebär att jag behöver inte längre sitta inne med en "hemlighet". Utan tänker nu stolt berätta om vad jag bjöds in till, vad som peppade den delen av mig som är osäker på min förmåga att skriva.

Detta inlägg möttes jag av i bloggen för drygt 2 veckor sedan

reco

Jag respekterade önskemålet och raderade inlägget. Men då detta ej hadla om FBI, så är orginalet (cencurerat) här. Detta är en början av peppandet.

Kontaktade personen i fråga. Fick information om vad det handlade om. Kommer göra några citat:

-Vad kul att du tycker det låter intressant. Jag arbetar på uppdrag av en helt ny, och ännu hemlig, tjänst – Reco.se. Vi har fått uppdraget att bjuda in 150 väl utvalda och intressanta personer runtom i Sverige som kan uttrycka sina åsikter i skrift och skriva välformulerade recensioner.

-Genom att publicera information om alla Sveriges företag på ett icke-kommersiellt sätt ger Reco den enskilde konsumenten makt att hjälpa och vägleda andra konsumenter. Reco.se är en helt nystartad tjänst och kommer öppnas upp för allmänheten under våren 2008. Efter denna tidpunkt har alla möjlighet att vara

delaktiga i uppbyggnaden av Reco.se men dessförinnan är det bara 150 särskilt utvalda skribenter runtom i landet som får sätta sin prägel på Reco och som blir de Alphamedlemmar vi på Reco håller varmast i hjärtat.

-Vi hoppas att du nu är intresserad av att var med och bygga det Reco.se som inom en kort framtiden kommer att vara Sveriges största marknadsplats för kontaktuppgifter.


Det var utdrag ur informationstexten som fick mig att tacka ja.
Denna sidan kan floppa eller bli en hit, det återstår att se. Om man bortser från det "säljande självförtroendet" tyckte jag fortfarande det kändes lite speciellt att vara utvald.

Inser att personer hittats slumpvis, jag hittades ju via min blogg tex. Men vet att jag fick inte en inbjudan helt utan baktanke. Har sett att det lästes flitigt i ett par arbetsdagar på min sida innan inlägget kom.
"I have magic powers" haha

Började skriva omdömmen, så kallade Recos.( finns ej möjlighet att formatera text, tex mellanrum än, därav ser mina omdömmen ut som "soppor") För mig är detta en guldgruva, nu får jag en möjlighet att lyfta fram upplevelser jag haft (bra och dåliga)

Finns tydliga regler att följa som skyddar både medlem och de olika företagen. Går ej att skriva hur som helst. Bryts reglerna så polisanmäls det. Och de anonyma personuppgifterna är ej anonyma längre. Vilket innebär att man får välja sina ord och stå för vad man skriver. Detta älskar jag.

Jag är ej en Reco medlem som orkar sitta och bedömma alla butiker och restauranger jag kommit i kontakt med.
Jag väljer att bedömma "företag" jag har något konstruktivt att säga om. Detta kan vara positivt och negativt. Majoriteten av mina omdömmen är ej max poängare för företagen. Då jag anser att det är genom att lyfta fram verklighet man kan hjälpa andra.

Efter ett tag gick Reco in i en ny fas. Då fick medlemmar med ett visst antal omdömmen anmäla sitt intresse till att bli en "Wiki". Roligt namn. Men detta ger fler möjligheter att påverka sidan. Kan gå in och ändra företagsppgifter vid behov, lägga till hemsidor etc.

Nu kommer lite citat igen:

-Va kul! Vi gillar hur du bidrar på sajten och har har gett dig wiki-rättigheter att ändra i vår databas.

-Du är nu lika anförtrodda som anställda på reco.se, vi litar till fullo på dig men ber dig vara försiktiga. Det här innebär att du kan byta namn på Telia till Kalle Anka, det skulle dock innebära slutet för reco.se

Meningen "Du är nu lika anförtrodda som anställda på reco.se, vi litar till fullo på dig"
Är "medaljen" jag upplev/beskrev i mitt förra inlägg.

Inte nog med att jag valdes ut baserat på mina texter här. Jag lyckades sedan "bevisa" att jag kunde formulera mig även inom deras ramar. Och tydligen gjorde jag detta på ett ok vis.

Jag inser att detta blogg inlägg framstår väldigt "ego", men jag tänkte unna mig att vara detta för en dag :)

Om du blir medlem på Reco, eller vill att jag skickar en inbjudan. Bara att säga till. På detta sättet kan man se sina vänners omdömmen, ta hjälp av varandra.
ENDAST vänner kan se vänners "vänskapslista" och få tillgång till vidare omdömmen. Det vill säga. Kalle Svensson kan ej kolla på min profil och se min vänskapslista. Endast en person jag beviljat och har i min vänskapslista kan se detta:)

Kan även lägga till att man behöver ej vara medlem på Reco för att göra sökningar. Skriv "Namnet på företaget, ev stad" tryck sök. Men för att kunna skriva/ge omdömme måste man vara registrerad medlem.

Har jag nu brutit mot några hemliga FBI regler så raderar jag.
(uppskattar att veta vilka i så fall iofs;)...)

2 comments:

Ted Valentin said...

Hej! Låter som en intressant grej. Jag bara undrade lite när jag läste, är det så att du får betlt för att skriva recensionerna, eller gör du det gratis? Hej! Ted

Johanna said...

@Ted

Hejsan:)

Jo, det är/var en intressant grej. Den faller lite kvalitetsmässigt just nu, men det går nog att rädda. Får inte betalt för recensionerna, det är så kallat gratis. Där är däremot tävlingar ibland. Skulle man lyckas vinna en sån kan man ju se det som ersättning, men det kan man ju ej ha som mål... Inte med min tur iaf:P haha