Thursday, January 24, 2008

Funderingar

Idag är jag "kluven", har mkt tankar och funderingar.
I föregående inlägg berättade jag om Reco.se. Det är denna sidan som på gott och ont idag väckt mkt tankar.

Jag är inte känd för att censurera mig mer än jag måste (inom lagen).
Därav kommer dagens händelse ej vara undantaget bara för att jag är inblandad i det jag kommer skriva om.
Skriver ärligt och från hjärtat i vanlig ordning.
Detta är ärlighet som antingen respekteras eller hatas.
Jag tycker ärlighet är befriande, så jag kör mitt "race" tills jag hindras.
Misstänker att nivå av min censur framgår i tex mina tankar om Dell och consekvensus.

Bjöds som sagt in som testmedlem på Reco för ett par veckor sedan. Igår öppnades Reco.se upp för allmänheten.
Reco's slogan är "Sanningen om alla Sveriges företag".
Detta är ett koncept jag ställer mig bakom till 200% och älskar!!

En sak som varit min rädsla från dag 1 är risken att sidan övertages av "mass spam" och därav tappar sin trovärdighet utåt. (en trovärdighet som ska byggas upp).

Detta har jag ventilerat till Reco (så detta är ej snack bakom ryggen, detta står jag för).
Jag har från starten och har fortfarande en bra kontakt med personerna bakom Reco! Absolut inga klagomål där! Oftast får jag mail svar relativt omgående när jag formulerar en åsikt eller framför ett förslag. Får feedback utöver "klassiker" som "tack för mailet". Jag får svar och vi för en konversation.

Jag berömmer sidan för det som är bra enligt mig, ger tips på hur jag tror den kan utvecklas osv. Har endast fått positiv respons från Reco, don't get me wrong!
Senast i förmiddags nämndes jag i ett massutskick till alla medlemmar, där fick jag beröm. Detta tackar jag hjärtligt för:)

Det är grundat på denna positiva kontakten, målet med sidan (sanningen om alla sveriges företag), och dagens twist jag blivit förvirrad över.

Jag är ej dum, jag inser grunderna för att bli en framgångsrik sida (på internet nu).
Med andra ord inser jag att medlemsantal är a & o.
Många gånger har jag uttryckt att jag är rädd att sidan förvandlas till ännu ett community fyllt av spam. Inget fel i det...
Men då faller jag tillbaka till "sanningen".
För att respekteras utåt krävs både medlemsiffran och kvaliteten (tror jag).

Sidan kan ha hur mkt medlemmar som helst. Men om majoriteten av omdömen består av "en mening"
- "stans godaste kakor" osv.
Då tror jag att intresset svalnar.

Är majoriteten på en sida med budskap "spam" Tror jag att namnet/sidan snabbt tappar ansiktet utåt, och budskapet försvinner i takt med att spammandet ökar (vilket vore tragiskt).

Fanns 2 pågående tävlingar (1 kvar nu).
-Inlägg 2000 belönades med konsertbiljetter.
- Och i mitten av Februari kommer top 20 skribenterna belönas med olika priser.
För att ens omdöme ska kvalificera sig in i sistnämnda tävling krävs 250 tecken. (det vill säga några meningar, ej så mkt som det låter.)

Idag lyckades en medlem vinna "inlägg 2000" genom att skriva omdömen på 1-2 meningar. Detta anser jag orättvist mot de medlemmar som lagt ner tid på kvalitet.
Speciellt då inläggen (vinnaren) inte ens innehöll 250 tecken och kvalificerade sig inte in i huvudtävlingen.

Dock respekterar jag regler. I detta fall var regeln "inlägg 2000". Så oavsett vilket budskap detta förmedlar så gick det korrekt till.
Anser dock att detta ger intrycket att här behöver man minsann ej anstränga sig och kan mass spamma för fullt, vilket tar oss tillbaka till huvudpoängen. Hur växer trovärdighet utan kvalitet?

Ska visa en bild från en sida jag kollar på ofta, först visas produkten, sen omdömmen

åsikter
Jag har inga rättigheter till denna bild, detta är ett kopierat exempel från en websida.

Här är i kortfattad version beskrivningar om produkten i fråga och ett betyg system. Detta läser jag och går efter när jag handlar.

Hade det endast skrivits "bra", "dålig" "ful" då hade jag inte tagit det på allvar.
Min poäng bör gå att räkna ut själv ;)

Konceptet är underbart.
Lyfta fram sanningar om företag.
Medlemmar ska basera Inlägg på personliga upplevelse (enligt Recos regler, och inom sveriges lagar).
Detta kan bli skitbra!

Hoppas att det kommer att finnas en skillnad på spam och kvalitet.
Annars är pessimisten i mig framme och tror att detta är självmordet för sidans framtid. Åtmindstonde så länge budskapet är sanningar om företag och att det ska baseras på användar omdömmen.

Summan av kardemumman.
Jag är fortfarande aktiv på Reco.se. Tycker det är roligt att skriva omdömen, och tycker det är roligt att kunna delta i ett nytt projekt genom att ge feedback. Hoppas att detta håller i sig....

Märker jag att det blir för mkt spam. Då försvinner styrkan/trovärdigheten bakom orden. Vilket jag tror i sin tur gör att mitt intresse svalnar. Trist (för detta är roligt) men sant...

Jag ser fortfarande bra utgångspunkter, så hoppet är kvar.
Såg bara en stor farhåga bli sann idag vilket ledde till att min inställning blev aningen "ifrågasättande"

2 comments:

Anonymous said...

Instämmer till fullo. Fick din inbjudan till reco och har med gjort inlägg på denna sida och när jag såg vinnaren, vilket alla på den sidan fick ett massutskick om så såg man också nivån på den personens inlägg, vilket får en att fundera över om detta är en seriös sida eller ej? Klart tävlingen gick ut på att vara nr 2000. det säger inte jag heller emot, men nivån på inläggen kan ju diskuteras. Men, men vi ser vart detta bär hän. Jag är också för kvalitet än kvantiet... det ger en indikation på en seriös sida om de väljer din åsikt ;)och övriga som anser detta inkl. mig.

/Kerstin A *asg* (greta)

ger dig 5/5 recos för detta innlägg.

Johanna said...

Hej Kerstin A ;)

Tackar för detta!! Kände mig osäker ett tag, men sen blev jag arg och förvirrad igen. Hittat ännu en punkt som inte helt går ihop. Berättar imorgon.

Tackar för de 5 recosarna... Låt oss se hur många vi i framtiden kommer at dela ut ;P

Bye bye Greta