Monday, December 10, 2007

Hasta la vista Dell

Nu är jag snart "Dell fri"!

Dock kan inget vara smidigt med detta företaget märker jag. En del överaskningar uppstod redan idag.

Låt oss ta det från början.
I Torsdags kväll fick jag ett mail från chefsavdelningen i Danmark. Det var nu äntligen godkänt/beviljat att detta "fantastiska" köp ska hävas:

"Vi har gennemgået din sag og kan kun beklage at vores tekniske support ikke har kunne hjælpe dig, på trods af flere udskiftninger.

Vi har besluttet at tilbyde dig at tage din ordre retur og give dig pengene tilbage. "
(Favorit citatet från brevet.)

I brevet stod det att jag skulle skriva min underskrift på ett papper, inklusive kontonr etc.
Jag tyckte att det kändes osäkert att skicka en blank underskrift till Dell. Vi får ju ha i baktanke hur smidigt det gått hitills.

"Ovenstående gælder under forudsætning af at Dell modtager skriftlig bekræftelse på at accept af tilbuddet, samt informationer om på hvilken adresse vi skal hente ordren, samt hvor vi skal returnere pengene til."
(en mening jag tycker visar tydligt på att underskrift krävs, och dessutom på ett blankt papper, för inga dokument var bifogade)

Jag beslutade mig för att ringa Dell och höra idag Måndag.

Kl10 imorse ringde en "Taxi man". Han stod utanför min lägenhet och skulle hämta datorn.
Jag blev aningen förvånad. Detta hade vi ej kommit överens om, och jag hade ej undertecknat något. Så jag vägrade helt enkelt lämna ut datorn.
Tänker ej bli lurad nu på slutet. Dell försökte ju lura på mig en sämre dator, så de har försökt innan....

Efter detta ringde jag Dell (sverige) för att höra vad detta var för något.
Teknikern gick och frågade sina chefer och sa sedan att detta var ej ett support ärende längre.

Jag mailade avdelningen i Danmark.
Fick omgående svar på telefon av en Norsk kvinna.
(Lyckas jag få in en Finsk Dell tekniker innan onsdag har jag fått med alla våra grannar, haha)

Hon sa att hon läst mitt mail och tyckte det var bäst att ta detta på telefon.
Hon förklarade att eftersom detta ej var en vanlig retur, ett vanligt hävt köp. Så datorn kommer skickas till teknisktsupport.
Det vill säga det är tekniskt support som beställt taxin. Hon förstod ej att det gått så snabbt. Och jag påpekade att jag hade ej skrivit under något, och som hon kunde läsa i mailet hade jag frågor.

Hade bland annat tagit upp att det kändes osäkert att skriva på ett blankt papper, att jag ville ha bevis i skrift om att detta handlade om total återbetalning av datorn. (Det har jag fått i text nu).

Sa att det är underligt att Tekniskt support beställer en taxi och säger att de ej har med ärendet att göra längre.
På detta fanns inget svar.

Men kvinnan i luren var bra och inte dryg alls. Hon sa att hon fick återkomma till mig.

Blev uppringd ganska snabbt igen.
Nu var det bestämt/bokat att jag kommer få budfirma så jag känner mig säker.
Jag kunde dessutom uppge kontonr till henne och behöver ej posta en lapp med underskrift.... Och hon mailade ett intyg på vad avtalet innebär.

Imorgon blir jag uppringd av budfirman och på Onsdag hämtas datorn. När datorn anländer till dell får jag omgående tillbaka pengarna.

På Onsdag blir jag Dell fri!!!!
Detta är ett faktum som ska firas helt ärligt! Vilken resa!

Imorgon under eftermiddagen/kvällen kommer min älskade MacBook inta huvudplatsen i skrivbordet...
Och Delldatorn kommer inta en "skammplats" på golvet i hallen, haha

No comments: