Friday, December 14, 2007

Då börjar uppdaterandet

Så ja. Inte skrivt så mkt de senaste dagarna, men det betyder inte att där inte finns saker att berätta :P

Får ta det i portioner...Enklare att läsa och enklare för mig att minnas :)

Börjar med lite "Apple shopping". Blir ett topic för jag är imponerad :P

I Måndags eftermiddag (ca 12:30). Var jag inne på Apple store.se och beställde lite tillbehör till datorn.
-Skyddsplats till MacBook
-Skyddsplast till Ipod
-Separat batteriladdare till Ipod (så jag kan ladda den utan datorn)

Hur som helst. Fick beräknad leveransdatum till Fredag (idag). Ganska snabbt tyckte jag.

Tisdag morgon ringde det på dörren. Där stod ett bud med mina Apple saker.
Komiskt nog var det samma kille som levererade MacBooken.
Han möttes av dyrkan och förvåning då. Han möttes av nått liknande på Tisdagsmorgonen. Skillnaden var nog bara att jag stod i pyamas och var inte direkt representativ *asg*

Jag fattar inte hur min beställning kunde gå så snabbt, mindre än ett dygn :D
Det kallar jag service!

På Tisdag eftermiddagen klickade jag runt på Apples supportsida för att hitta några enkla svar. (det var den dagen jag bytte från PCn till Booken så kallat permanent, annat topic)

Jag hittade en artikel eller vad man ska kalla det om att personer som köpt ny dator inom en viss tidsperiod, fick erbjudandet att updatera till nya operativsystemet (?) för 85kr.
Lät ju nästan för bra för att vara sant:)

Jag köpte Booken precis innan det nya systemet släpptes har jag förstått, skillde på några veckor. Men jag har ju inte testat nått annat, så det bekymrade mig inte.

Men när jag såg erbjudande fanns det ju inget att tveka om. Har för mig att jag såg att det kostar typ 1200kr annars, så jag sparade ju gaaaaanska fett med pengar.

Fick beräknad leveransdatum till efter jul. Lite långt tänkte jag. Men visst, logik, Apple kanske skulle förbereda alla update skivorna..

På kvällen fick jag "din beställning är på väg". Och igår anlände min skiva. Gick på mndre än 2 dagar. Otroligt snabba hanteringar:)

Jag håller på att läsa mig Mac'en rent generellt...Nu fick jag lite mer att lära. Men det gör inget. Av det lilla jag hunnit kolla är där nya grymma funktioner i Leopard jag älskar....
Och jag gillar saker som jag kan vila ögonen på, och detta är en "eye pleaser" HAHA

Får se sen om jag lär mig att göra skärmbilder eller så, kan visa nått:P
Här är nån funktion att jag kan bläddra och leta efter dokument med bilder i nått 3D liknande format...Ser finare ut än ett bildspel...

En smart funktion som gör att jag kan spara dokument i hög på skivbordet. Sånna jag använder många. Alltså inte i en lång rad. Jag kan göra typ en mapp, och sen lägga dokumenten i där, och sen visa hur jag vill att det ska visas.... skitsnyggt....

Detta var 2 av 300 uppdateringar, haha.... Stod 300 i manualen.

Här ser vi hur lätt det är att göra mig nöjd.
Fungerar det klagar jag inte...
Är det snyggt dyrkar jag dessutom ;)

1 comment:

Fredrik said...

Quicklook är nice om du inte upptäckt det, tryck på en bild, film, textfil, word-dokument och tryck på mellanslag så får du direkt upp vad filen innehåller, som en bild-bläddare och allt möjligt trevligt.

Printscreen är shift+command (apple tecknet)+3 och printscreen där du kan ruta in det du vill "fota" är shift+command+4

Lär man sig Mac'en kan man göra allting på tangentbordet. Fastän jag inte kör något annat än Mac och har inte kört något annat på ett halvår så använder jag dock musen lika mycket som på en PC..

Men det finns lite småfinneser i hotkey's man kan hitta här och där.