Thursday, April 26, 2012

Nytta & Nöje

Kan inte sova *mummel mummel*

Var hemma och hälsade på familjen förra helgen. 
Min mamma hade skaffat sig en ny mobil, hon är nu modernare än mig, haha :)

Jag har naturligtvis tittat avundsjukt på I-phones och allt vad det heter de senaste åren, vill ha vill ha. Men har alltid kommit till samma slutsats;
är för lyxiga telefoner för mig, både ekonimiskt och rent i praktiken (jag ringer inte så mycket, smsar mest)

Visst är den fin?

Så att jag skulle "falla" för mammas nya mobil var något jag räknade med, ha!

Vad jag inte räknade med var faktumet att detta var mer än bara "onödig lyx" . 
Denna telefonen har ju alla funktioner jag sökt i ett (kognitivt) hjälpmedel tillsammans med en arbetsterapeut i minst 5-6år!

Bara tanken att kunna samla allt på ett ställe är ju magisk!
Kalender, telefon, anteckningar, recept tips och live sökning i affären, för att inte nämna GPS!!! 
Jag såg att GPS-en till och med gick att ställa in till "promenad". 
Tänk tanken "Aldrig gå vilse igen", haha... Det hade öppnat upp helt nya världar för mig ju!

För er som inte vet sedan tidigare har jag ADHD, den som märker av det mest är jag själv :P
Minnet är inte alltid det bästa, alarm/påminnelser är toppen, anteckningar etc

Har i några år testat en hand dator som hjälpmedel. Den var bra, det ska jag inte ta ifrån den. Men i slutänden kändes det inte praktiskt. Jag fick hålla reda på hand datorn, mobilen, kalendern och söka information på min vanliga dator... Redan där hör vi att det oftast var lättare att skippa allt och gå till den vanliga datorn :)
Lång historia kort, det hjälpmedlet lämnade jag tillbaka för ett par år sedan :P

Och nu fick jag uppenbarelsen förra helgen att denna telefonen kan faktiskt vara exakt det jag behöver nu när jag äntligen startar om livet :)

Surfat runt på nätet, sökt info, och måste säga, det fanns förvånadsvärt mycket positivt skrivit om Smartphones som hjälpmedel Tex Smartphonen kan hjälpa


Självklart ser jag mest framemot allt vad denna telefonen har att erbjuda :P
Tillgång till internet, Twitter, FB, kamera, GPS, kalender mm

Så här sitter jag, väger det positiva mot det negativa...

Den största negativa punkten är att jag kommer att vara bunden till ett abonnemang.
För 299kr månad verkar jag få mobilen+fri surf
Och fri surf är det viktigaste, då jag inte vill riskera att få en super räkning, ha!


Så nu är frågan, ska jag våga slå till?
Ge mig detta som pressent efter denna 3åriga kamp, 
och som bonus få en massa roliga och hjälpsamma funktioner...

Beslut, det är inte min starka sida ;) haha




6 comments:

Anonymous said...

Om du är säker på att du har råd med det?
Då... go for it girl!

/ Anders V, Ludvika "AAR rocks :D "

Johanna said...

Jag börjar känna mig ganska övertygad (98% haha)
Så blir nog en sån här snart :)
Kollar fortfarande runt "fakta" så jag absolut inte sluter ett avtal jag kommer ångra :)

Nu måste jag genast starta en detektiv sökning på forumet och se vem som gömmer sig bakom detta namn :D

Anonymous said...

Ord sökning på forumet kommer inte att hjälpa dig :)

Bara se till att telefonen verkligen är den rätta för dig och att du får ett bra abonnemang.
Själv så har jag 'bara' kontantkort och haft samma nummer i snart 14 år.

/ Anders V

Johanna said...

Tror jag haft mitt kontantkort lika länge... Känns som en evighet, så en viss trygghet förvisso :)

Då får jag la chansa mig fram, börjar med "H"? :P

Anonymous said...

aj tusan, det gick snabbt att gissa :)

/ Anders V

Johanna said...

Ha ha :)

Vi är inte så många Svenskar i Guilden. Så misstänkte dig el J först, och J jobbar ju utomlands och du gav mig Ludvika som ledtråd :D