Saturday, April 28, 2012

Insamling av abonnemang fakta

Har fortsatt min "research" angående mobilen!

Ringde upp en säljare på "3" för ett tag sedan. Redan där är det faktiskt lite komik!
Jag har ju en gravt förutfattad mening till allt vad mobilabonnemang heter (därav jag har kontantkort) och "3" har jag/och ser som den värsta säkten ;)
MEN, jag inser nu att jag kan ha överreagerat pga min dåliga erfarenhet av Telenor (går att hitta i bloggen nånstans, tror jag)


Hur som, jag hade följande frågor:
  • Vid "3 surf max" 299kr/mån, kommer jag att få använda något av detta beloppet?
  •  Kan "3" garantera att jag har "mobil täckning" i min lähenhet? (jag hade ej det med telenor)

Svaren var tydliga och kändes ärliga:

  • Svar nej, det är endast surf. Jag blev rekommenderad annat, återkommer till det
  • Ja. "3" hade någon form av garanti angående täckning. Om jag märker att mobilen ej har nät hemma hos mig, så hävs avtalet inom 14 dagar. Detta om fattade naturligtvis ej att ångra sig "jag gillar nog ej denna mobil", men kunde man bevisa att det ej fungerar då var det inget snack om saken.   Jag poängterade att för att testa detta måste jag bryta förpackningen och starta mobilen. Hos Telenor försvann all ångerrätt så att säga då. Så var ej fallet här, och ärligt det kändes bra att höra, för det är en av mina största och enda rädslor.

Jag rekommenderades något som heter "3 pottlänk
Då får jag använda mitt fulla belopp, jag tänker hålla mig runt 299kr.

Detta innebar att jag kommer få Fri surf.
Men att i detta abonnemanget skräddarsyr man efter sina behov.

Han sa att jag kan tex välja "mobilsurf plus" 89kr/månad
Då har jag 210kr att använda precis som jag vill. Genast låter ju detta mkt bättre!

Jag sa att det var bra, för det jag kommer använda telefonen till är just internet tjänster och sms.

Då rekommenderade han ytterliggare ett tillägg jag kan välja i min pott

På länken jag lade till går det att se de 30 olika alternativen.

Jag kommer att göra en kombination av internet och sms. Kolla upp mer faktamässigt.
Det såg ut som att det går att ändra dessa tilläggen om man märker att man behöver mer eller mindre av en tjänst.


Har räknat ut en del utgifter som jag kommer att slippa nu i denna nya fasen av mitt liv.
De är förvisso inte stora, men de motsvarar minst månadskostnaden för ett abonnemang!
Så vad kan vara bättre än att  investera det tråkiga dåliga förflutna, i en bättre och ljusare framtid :D

Vi får se hur det går. Avvaktar lite i väntan på svar från arbetsterapeuten.
Är beredd att stå för alla utgifter själv. Men om något av detta faktiskt kan erkännas som kognitivt hjälpmedel, är det ju ännu bättre :)




No comments: