Saturday, July 28, 2007

Kanske löste 1 problem

Kanske, kanske löste jag nyss 1 dataproblem själv.... Så vi understryker kanske ;) HAHA

Hur som... Jag har sen tidigare haft 1 extern HD kopplad till datan via 1 USB kabel.
Nu behövde jag lite mer utrymme... Köpte 1 till Extern HD av samma märke. Tänkte det blir ju ganska enkelt :)

Hör till historien att min gamla+nya externa HD ej står igång, de används bara till förvaring, och jag hade ej planer på att ha dem igång samtidigt.

Pluggade i den nya... Den la sig på enhet "I" som den andra brukar ha. Spelar ingen roll tänkte jag (och det spelar kanske ingen roll)
Men efter 1h eller liknande (trots HDn var avstängd) möttes jag av en Blue Screen att Windows hade stängt av sig och en lång bla bla bla text....

Startade om datorn. Allt fungerade. Så sen brydde jag mig ej. Men i bakhuvudet fanns ju kopplingen att jag installerat nytt...

Idag skulle jag testa flytta över lite filer till den nya... Efter en kvarts användning kom varningen och det stängdes....

Denna gången skrev jag ner hela låååååånga texten/koden...

Googlade... Såg att det var en hel del som drabbats av denna texten... Kunde vara överhettning, för lite minne, gamla drivrutiner etc...

Jag hoppas och kör på teorin att mina hårddiskar ej kan hamna på samma enhet trots att dem ej är igång samtidigt...

Så jag fick leta upp hur jag avinstallerade de 2 USB uttagen... Ut med kablarna... startade om... Pluggade in diskarna en efter en... Såg att allt installerades igen....

Och nu hamnar den gamla disken på "I" som innan, och den nya på "J"

Kommer ej använda dem samtidigt. Och tycker det är tramsigt om detta orsakade datakrasch...

Meeeeeen... Om detta var lösningen... så lyckades jag hitta det själv och fixa det... "och ta i trä" Ingen Bluescreen hitills....

Ja, som sagt, enkel och kanske logisk sak... Men om det fungerar nu är jag stolt :) HAHA

2 comments:

Fredrik said...

För varje dag som går förundras jag hur du lyckas få de här absurda datorfelen.
Jag tror inte jag har fått en blue-screen på ett par år. Jag har själv externa hårddiskar, 2-3 stycken till och med. Jag använder dem ömsom samtidigt ömsom var för sig, aldrig några problem.

Jag är... fascinerad. :P

Jag tycker ju dock fortfarande det låter som du bör byta till en Mac.
En mac-mini förslagsvis, tror den har samma prestanda som den datorn du har nu. Så kommer du aldrig få datorproblem igen.
Men, till nästa gång du ska byta dator kanske.

Köp en mac!

Johanna said...

*skrattar*

Då är det inte bara jag som tycker detta börjar bli liiite "tramsigt" nu :P

Min dator "PMSar" ju värre än 100 kvinnor i grupp *ironi*
Du har ju fått uppleva datorns moodswings up close *garvar*

Skulle kunna tro jag sitter och kör värsta konstiga programen hela tiden. Men sitter och leker med ganska vanliga och oavancerade grejer...

Min dator får ställa upp i forskningsprojekt i framtiden... "where did it all go wrong?" :P HAHA

jo... av vad jag läst nu, verkar Mac vara ett bättre alternativ för mig. Visste inte så mkt om Mac innan...

Kan garantera att en till PC blir det inte ;P haha