Sunday, June 8, 2008

Nationldagen

Så ja, då ska jag blogga en dag i taget, börjar med "Nationaldagen"

För er som missade förra årets fantastiska dag finns länk här

Min vän som jag kallat Greta hela bloggen har nu bytt "namn" till Barsten, så i fortsättningen kommer jag använda mig av det :P

Jag och Barsten var peppade inför den stora dagen.
Huvudmålet var att hitta "popcornmannen" och ta nya bilder, göra detta till en "årlig tradition".
Tyvärr dök ej Popcornmannen upp, men detta betyder inte att humorn var mindre :P

Vi började med att träffas kl12 för att cykla ner till stan och vara redo vid stortorget för underhållningen. Det hela avslutades kl14 med ett mäkto tal, men vi behövde som sagt god tid på oss :)

Det första som slog oss var att människornas entusiasm var än mindre detta året än förra (trodde ej det var möjligt)
Människor såg ut att vara på total dödsångestnivå. Det jag undrar är, varför går man ut och firar om man inte vill?

Hur som... Malmö stad bjöd på en bulle och man fick en flagga till detta. Förra året var vi ej i tid till flaggorna....
Barsten började med att fråga om hon kunde få 2 flaggor, det var liiite tveksamt, men det gick. Sen frågade jag samma sak och då var det "stopp", så jag fick säga att det var till en vän. Det var bara nästan det gick, men vi fick 2 flaggor var.

Hallå, nån fick ju hålla upp stäminingen :P

Först fick vi se lite traditionell folkdans med pensionärerna...

Efter detta skulle malmö's poliskör uppträda. Ett av momenten vi sett fram emot.
Var lite tråkigare när vi insåg att alla dessa poliser måste ha gått i pension...
Men, men... Vi är inte de som inte gillar humor.
Så vi gick naturligtvis in i den tomma "cirkeln" runt scenen så vi kunde ta fina bilder av detta :)

Sen blev vi lite uttråkade när vi väntade på talet så vi gick en runda. När vi närmade oss stortorget igen såg vi att talet höll på att starta... Vi fick springa, haha

Talet var lika magstarkt i år som förra året. Jag kommer ej ihåg ordkombinationen, men vi dog. Det var nått om "fridfull, fin , fantasisk gemenskap etc"

Efter talet var det dags för kören att sjunga nationalsången. På ett helt år hade dem ej lyckats lära sig den (samma kör)
Jag och Barsten sjöng och vifftade med våra flaggor.

Det hela slutade med att en främmande man kom fram till occ och frågade mkt försiktigt och så men frågade om han fick lov att ta kort av oss, för vi verkade riktigt fira detta.
Så vi ställde oss stolt på rad och "posserade" med flaggorna...
Jag roas lite av det faktiskt.
Dels att de andra måste varit döda...och sen att vi stod ut ur mängden på stortorget:P

Sedan avrundades dagen med tårta :P

No comments: